Berlingske Business
17:42

Spænding om Apple-tilbagegang

pix-iPhone SE
Apples nye iPhone SE, som er på størrelse med iPhone 5, kom i handelen 31. marts og koster fra 3.700 kroner, altså en del under topmodellerne iPhone 6 og 6S. Her præsenteres iPhone SE af direktøren for produktmarkedsføring, Gregory Joswiak, tidligere i marts. Arkivfoto: Josh Edelson, AFP/Scanpix Foto:

Apple vil tirsdag aften for første gang ikke melde om »rekordomsætning«. Det store spørgsmål er, hvor stor tilbagegangen i iPhone-salget er - og hvordan det ser ud frem til sommerferien.

Præcis hvor meget iPhone-salget er gået tilbage, vil blive afsløret, når den amerikanske IT-gigant Apple tirsdag aften fremlægger sine regnskabstal.

Apple-regnskabet, som på grund af det forskudte regnskabsår reelt er 2. kvartal, skulle være kommet mandag aften dansk tid. Men Apple udsatte det med en dag, fordi der mandag holdes mindegudstjeneste for Silicon Valley-veteranen Bill Campbell, der døde for nylig af kræft og har rådgivet såvel afdøde Apple-medstifter Steve Jobs og Amazons topchef Jeff Bezos.

Apple var tidligere i år ude med en advarsel til investorerne om, at der er dårligt nyt på vej for iPhone-salget i 2016. Dermed vil omsætningen for første gang siden lanceringen af den første iPhone i 2007 gå tilbage for verdens mest værdifulde selskab. Og eftersom netop iPhone-telefonerne udgør to tredjedele af Apples samlede salg, vil det være alvorligt, hvis ikke Apple formår at skabe succes på andre områder, hvilket der ikke hidtil har været tegn på.

pix-Theresa May

Nyt fald i vente

Investorerne vil lytte ekstra efter, hvilke udmeldinger Apple kommer med om indeværende kvartal. Her forventes endnu et fald, om end ikke så stort.

Apple-aktien er faldet med 18 procent de seneste 12 måneder, fordi investorerne netop er begyndt at blive bekymrede. I julekvartalet, hvor enhver elektronikvirksomhed henter mindst en tredjedel af årets omsætning, var Apples fremgang så beskeden, at det næsten ikke kunne ses. Giganten tjener stadig styrtende med penge, fordi ethvert Apple-produkt er en lille investering i sig selv, men alligevel er det alvorligt, at fremgangen synes at være nået toppen. I forvejen er iPad-salget nu i mere end halvandet år faldet kvartal for kvartal, og Apples eneste helt nye satsning - smarture med Apple Watch som det mest folkenære - har ikke formået at vinde købernes pengepunge og kreditkort i videre omfang.

Apple har gennem mange år kørt en forretningsmodel, hvor der kom en ny eller opdateret iPhone på markedet hvert efterår. Siden kom der to, og nu har Apple i sidste måned lanceret sin nyeste, iPhone SE, der i størrelse er gået tilbage til iPhone 5 men i indmad forsøger at holde, hvad der ligger i den nyeste iPhone 6. Prisen på en iPhone SE er også noget lavere i forsøget på at få dem, der har nyere telefoner til alligevel at lægge pengene og købe en anden telefon.

pix-James Comey

Det kniber med nyhederne

Problemet for Apple og alle øvrige smartphoneproducenter er, at det kniber med nyhederne. Der er efterhånden langt mellem afgørende nye funktioner, som betyder, at folk simpelt hen *må* eje den nyeste model. De seneste to år har det mest været forbedringer af eksisterende funktioner og frem for alt en satsning på at gøre det indbyggede kamera bedre, der har været nyhederne. Kameraerne på de nyeste smartphonemodeller - uanset mærke - er nu på et kvalitetsniveau, hvor de endelig matcher tilsvarende »rigtige« kameraer, som man dermed slipper for at slæbe med rundt, når man nu alligevel har telefonen.

Apple meldte i januar ud, at omsætningen for årets første tre måneder ender mellem 50 og 53 milliarder dollars mod 58 milliarder for et år siden, og det er den første tilbagegang siden 2003. Analytikernes forventning er, at Apple kan melde om et salg af lidt over 50 millioner telefoner mod 61,2 millioner for et år siden.

Det afgørende er imidlertid ikke, hvor mange telefoner der er solgt, men hvilke modeller der er rakt over disken. Mange bruger nemlig fremkomsten af en ny iPhone til at købe en af de tidligere modeller, som da bliver sat ned. Og den nye iPhone SE, som koster mindre end iPhone 6 og iPhone 6S, vil også indbringe Apple mindre i kassen.

pix-Margrethe Vestager, EU

Længere mellem udskiftningerne

Smartphonesalget verden over er begyndt at tage af og vil i år kun vokse med syv procent, anslår analysehuset Gartner. Det er første gang, at væksten ikke er tocifret. Det skyldes, at folk ikke ser nogen grund til konstant at skifte telefonen ud. Der går simpelt hen længere tid mellem nykøbene. I Kina, som er Apples næststørste marked efter USA, er købelysten også aftaget.

I Danmark var 41 procent af de smartphonetelefoner, som blev solgt i 2015, iPhones, viser tal fra analysehuset IDC, der ligesom Gartner følger teknologimarkederne tæt.

APPLE-SECURITY/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen