Berlingske Business

Sony vil kun bruge sol og vind i 2040

pix-Sony
Sony lægger nu sit energiforbrug massivt om til vedvarende energi. Senest i 2040 skal der kun bruges vind- og solenergi i koncernen. Arkivfoto: Kazuhiro Nogi, AFP/Scanpix Foto:

Den japanske elektronikgigant ændrer hele sin produktion til vedvarende energi.

Elektronikgiganten Sony har besluttet, at hele koncernen i 2040 skal drives af vedvarende energi.

Dermed går den japanske koncern i fodsporene på en række internationale selskaber som Apple, Microsoft, Facebook og Google, der længe har satset bevidst på at bruge sol- og vindenergi som drivkraft for deres mange og strømkrævende aktiviteter, skriver det japanske dagblad Japan Times.

Alle Sonys aktiviteter i Europa er allerede oppe på 100 procents vedvarende energi. Målet er på verdensplan at runde 30 procent i 2030 og altså 100 procent i 2040 som led i indsatsen for at bidrage til de globale klimamål, som skal forhindre en fortsat opvarmning af Jorden med de klimaændringer, som følger af det. I 2017 var kun fem procent af Sonys energiforbrug vedvarende energi.

Solceller på fabrikkerne

Konkret indtræder Sony nu i det globale initiativ RE100, hvor de deltagende virksomheder forpligter sig til at nå 100 procent vedvarende energi i deres forbrug. Hvor meget det vil koste Sony, oplyser koncernen ikke.

Sonys største energiforbrug ligger i hjemlandet Japan, hvor koncernen har syv fabrikker, der producerer halvledere, altså mikrochips, som bruges i alle former for elektronik. Derfor skal der nu installeres solceller på fabrikkerne i Japan og Thailand, skriver avisen.

Elektronikgiganterne har gennem mange år forsøgt at blive mere grønne. Det gælder både i selve produktionen og i de dele, som de mange apparater består af, så mest muligt kan genbruges. Samtidig arbejdes der konstant på at nedbringe strømforbruget på alt fra vaskemaskiner til mobiltelefoner og fladskærms-TV.

Datacentre sluger mest

Det største strømforbrug ligger dog i internet- og elektronikgiganternes mange datacentre, kæmpe lagerhaller, som håndterer deres mange nettjenester. Derfor udnytter mange at kunne bygge datacentre i køligere egne, så man naturligt kan nedkøle de enorme computere i stedet for at skulle bruge energi til det. Det er en del af årsagen til, at Apple er ved at opføre to datacentre i Danmark, Facebook et og Google muligvis også snart et.

Datacentre - også lokale aktørers som TDCs og Global Connects - vil i 2030 sluge næsten 17 procent af det samlede, danske elforbrug, viste en analyse, som rådgivningsfirmaet Cowi i april 2018 lavede for Energistyrelsen. Det svarer til omkring syv terawattimer om året.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen