Berlingske Business

Sony ud på ny rutschetur

pix-Hirai-Sony
Sonys topchef, Kazuo Hirai, er i gang med at rydde op i den omfattende butik, men Sonys salg er presset, og nu kappes der af overskuddet. Arkivfoto: Yoshikazu Tsuno, AFP/Scanpix Foto:

Den japanske teknologigigant kapper 40 procent af det forventede overskud midt i en stor omlægning, der skal sikre fremtiden.

Trods heftige spareplaner er det ikke lykkedes at få den japanske elektronikgigant Sony på ret køl. Nu bliver forventningerne til årets overskud nedjusteret med hele 40 procent.

Topchef Kazuo Hirai, som sidste år rykkede fra at være nummer to til at blive nummer et, har lige siden forsøgt at få Sony tilbage på sporet og få styr på TV- og mobilproduktionen, sådan som det nu ser ud til, at konkurrenten Panasonic har gjort.

Shoppers

Nedjusteringen kommer i forbindelse med juli-september-regnskaber, hvor underskuddet voksede med 25 procent i forhold til sidste år og endte på 19,3 milliarder yen eller en milliard danske kroner. Og det er netop billeddivisionen, som er Sonys store problem.

Det er her, at der produceres film såvel som TV-shows, og den »bidrager« alene med et underskud på 17,8 milliarder yen, fordi der ikke er solgt nok billetter og TV-licenser. Oveni kommer så selve produktionen af fjernsyn, som også har solgt dårligere, og for at hælde salt i såret giver også spildivisionen, som står bag Playstation-konsollen, underskud. Det sker, fordi Sony blev tvunget til at sænke priserne på sin Playstation Vita-konsol for at øge salget, eftersom flere og flere forlader spillekonsollerne for i stedet at spille på mobiltelefoner og tavle-PCer.

JAPAN-ELECTRONICS-COMPANY-SONY-FILES

Sony satser på, at den nye toptelefon, Xperia Z1, skal bidrage til at trække Sony op som verdens tredjestørste mobilproducent efter Samsung og Apple. Lige nu er Sony en lille nummer syv. Samtidig kommer den nye Playstation 4 i handelen i USA 15. november - en uge før Microsofts nye Xbox One-konkurrent. Sony forventer at sælge fem millioner Playstation 4 frem til marts 2014.

På TV-fronten skal de nye Bravia-fjernsyn med ultra-HD-opløsning - altså fire gange højere end dagens fuld HD-opløsning - i spil. Sony har netop genindtaget placeringen som verdens tredjestørste TV-producent og regner nu med at sælge 14 millioner LED-fjernsyn i år mod tidligere ventet 15 millioner.

Nedjusteringen gav Sony-aktien en øretæve på 12 procent. Det er det største fald siden oktober 2008, for den japanske yen er oven i købet faldet, så det burde blive lettere for Sony at eksportere til udlandet, hvilket den stærke yen tidligere har været en hæmsko for. Yenen er faldet med 25 procent over det seneste år.

pix-Andrew Wilson

Sammenlagt venter Sony et overskud på 30 milliarder yen frem til afslutningen på det forskudte regnskabsår med udgangen af marts 2014. Tidligere lød forventningen, at man kunne nå 50 milliarder yen.

Konkurrenten Panasonic stillede samtidig med et overskud på 61,5 milliarder yen for juli-september og fik dermed lagt sidste års underskud på 698 milliarder yen godt bag sig. Panasonic er også i færd med at rydde ud på hylderne og slippe af med afdelinger, som ikke tjener penge. Panasonic forventer nu at nå et årsoverskud på 270 milliarder yen mod tidligere forventet 250 milliarder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen