Berlingske Business

Sony-topchef: Robotskræk må ikke bremse os

pix-Kazuo Hirai, Sony
Gode ideer må ikke bremses, fordi man frygter, at de kan koste arbejdspladser, mener Sonys topchef, Kazuo Hirai, som her præsenterer elektronikgigantens første nye OLED-TV på verdens største elektronikmesse i Las Vegas. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Nye, smarte opfindelser skal ikke stoppes, fordi de kan koste arbejdspladser, men vores børn skal uddannes til jobs med fremtid i, siger elektronigigantens topchef.

Frygten for, at robotter vil sende masser af mennesker ud i arbejdsløshed, må ikke lægge hindringer i vejen for nye og måske banebrydende, teknologiske opfindelser. I stedet skal vi alle sikre, at vores børn bliver uddannet til jobs, der er fremtid i.

Det siger topchefen for den japanske elektronikgigant Sony, Kazuo Hirai, som Berlingske mødte på verdens største elektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas.

»Det handler om, hvilken uddannelse vi giver vores børn - at vi får dem uddannet til jobs, som ikke overtages af robotter. Så må vi genoptræne folk, så ingen bliver ladt tilbage. Men det er virkeligt farligt, hvis vi ikke kan innovere,« siger Kazuo Hirai, der selv står i spidsen for omkring 125.000 medarbejdere på verdensplan.

Torsdag - Kazuo Hirai

Der er dog grænser...

Sony eksperimenterer selv med robotter og med kunstig intelligens, hvor software kan lære at genkende folks handle- og arbejdsmønstre, så den kan tilpasse sig og komme med relevante svar eller vise relavente funktioner, der kan spare brugeren tid.

Små robotter til hjemmene vil komme fra Sony, er Kazuo Hirai sikker på, men Sony satser langt bredere på området og vil også ind på fabriksautomatisering og logistik.

Der er dog på nogle områder langt igen, før robotterne er kloge nok til at kunne erstatte den menneskelige arbejdskraft.

»Jeg lyttede forleden til musik komponeret af kunstig intelligens - og jeg må sige, at der er lang vej igen! På andre områder kan der dog ske noget,« fastslår Sony-topchefen.

pix-Jan McNair, Libratone

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen