Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Sony-topchef: Glem 8K-TV lige nu

pix-8K
Gennem flere år har TV-producenter, her Panasonic for et år siden, fremvist fladskærmsfjernsyn med en opløsning, der er otte gange højere end et fuld-HD-TV og derfor benævnes 8K. Men der går endnu lang tid, før de kommer i handelen, så det kan ikke betale sig at vente med indkøbet. Arkivfoto: Tyrone Siu, Reuters/Scanpix Foto:

De nye superfjernsyn ligger et stykke ude i fremtiden, siger elektronikgigantens topchef, som ikke - som konkurrenten LG - planlægger en storsatsning på de glasklare OLED-fladskærme, der lige nu indtager den dyre ende af TV-markedet.

Lad være med at tænke på de kommende superduper-8K-TV nu. De er ikke nær lige om hjørnet, som nogen tror.

Det sagde den japanske elektronikgigant Sonys topchef, Kazuo Hirai, da Berlingske mødte ham på verdens største elektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i Las Vegas.

»8K-TV kan potentielt blive godt i fremtiden men er ikke lige på vej. Det er som at sige, at Playstation 4 er storartet, men Playstation 7 er på vej,« siger Kazuo Hirai.

Forvirringen vil brede sig

8K henviser til opløsningen på fladskærms-TVet, altså antallet af billedpunkter. Jo flere af dem, jo skarpere billeder. Og 8K er, hvad TV-producenterne eksperimenterer med nu, hvor de har travlt med at sælge 4K-TV, der er et andet navn for ultra-HD-TV (UHD). UHD-TV har fire gange så mange billedpunkter som et af de fuld-HD-fjernsyn, som der står flest af i de danske hjem. 47 procent af alle solgte fladskærme i Danmark i 2016 var med fuld-HD-opløsning, 33 procent med UHD-opløsning.

Det seneste år har flere af de store TV-producenter som shownumre på internationale messer fremvist fjernsyn med en opløsning på 8K - mest for at vise, at de kan og er med helt fremme.

Kazuo Hirai, som har stået i spidsen for Sony siden 2012, lægger da heller ikke skjul på, at der også er andre grunde til at nedtone snakken om 8K nu.

»Som branche skal vi sikre, at vi ikke forvirrer foprbrugeren. Branchen taler generelt nu om 4K og HDR (billedteknologien »High dynamic range«, som forstærker kontrasterne i TV-billedet og fremhæver detaljer, red.). At give indtryk af, at der snart kommer 8K, er ikke godt, for det vil betyde, at de ikke vil købe 4K,« siger han men understreger, at der vitterligt vil gå lang tid, før 8K-TV kommer til salg.

pix-Smart-TV

OLED-skærme forbliver et biprodukt

Samtidig slår Kazuo Hirai fast, at Sony ikke vil kaste sig over en masseproduktion af fladskærms-TV med OLED-skærme, sådan som konkurrenten LG Electronics er forløber på. De glasklare OLED-skærme kender de fleste fra mobiltelefoner og PCer, men de er stadig en del dyrere end de langt mere udbredte LCD-skærme til TV-brug. Af de 497.000 fladskærms-TV, som i januar-november 2016 blev solgt i Danmark, var derfor kun de 3.000 OLED-skærme, fremgår det af analysehuset GfKs opgørelse.

»Vi regner ikke med at starte OLED-produktion indenhus. Det er en stor investering. Ved at købe skærmene udefra kan vi stadig adskille vores OLED-TV fra andres med vores X1 Extreme-processor, som er et kæmpe bidrag til at adskille Sonys billedkvalitet fra andres. Værdien kommer herfra, ikke fra selve skærmene. Sonys produkt bliver dermed meget forskelligt, selv om vi ikke selv har produceret skærmene,« forklarer Kazuo Hirai, som selv på CES præsenterede Sonys første, uden at der kom hverken lanceringsdato eller pris på.

Han ser fortsat OLED-fladskærmene som en lille del af det samlede TV-udbud.

»OLED er en udvidelse af TV-serien og vil ikke pludselig overtage LCD-forretningen. OLED vedbliver at være et produkt i den dyre ende, derfor vil andelen af OLED-TV blandt Sonys Bravia-TV ikke få betydelig indflydelse på indtjeningen i TV-forretningen. Størstedelen vil stadig være LCD-TV-skærme,« fastslår han.

Det mest solgte TV-mærke i Danmark er Samsung, mens LG har overhalet Philips og nu er nummer to. Sony er nummer fire.

pix-Jan McNair, Libratone

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen