Berlingske Business

Sony-top siger nej til storaktionær

JAPAN-ELECTRONICS-COMPANY-SONY-FILES
Sony's topchef Kazuo Hirai afviser afviser opsplitning af virksomheden. Foto:

Elektronikkæmpen Sonys topchefer afviser kritisk investors forsalg om opsplitning.

Den japanske elektronikgigant Sony har taget til genmæle over for den aktivistiske investor Daniel Loeb's forslag om at gøre selskabets underholdningsarm til en separat virksomhed for at skabe større værdi for aktionærerne. Det skriver Financial Times.

Bestyrelsen i Sony har i fuld enighed nedstemt forslaget fra Loeb, der over flere måneder har investeret 1,1 mia. dollar i Sony for at opbygge en aktieandel på omkring 7 pct.

Den taktik er tidligere lykkedes for Loeb, der formåede at ryste posen i internetfirmaet Yahoo og få afskediget den daværende topchef Scott Thompson.

Hos Sony ser det dog ud til at Loeb og hans investeringsselskab Third Point møder betydelig mere modstand. I et svarbrev til Daniel Loeb efter nedstemningen af hans forslag i bestyrelsen, svarer Sony's topchef Kazuo Hirai på kritikken.

- Der er et stigende behov for mere indhold i en dynamisk industri som denne. Sony er velpositioneret til at drage fordel af efterspørgslen på film og tv-indhold, og Sony's aktionærer har mere gavn af at eje hele Sony's underholdningsportefølje, snarere end en del af den, skriver Kazuo Hirai ifølge Financial Times.

Kazuo Hirai medgiver dog Loebs kritik af flere fejlskud fra Sony's underholdningsafdeling på det seneste, der har kostet selskabet flere hundrede millioner dollars, og undskylder samtidig for biograf-floppene 'After Earth' og 'White House Down'. Han står dog fast på et livligt forsvar af Sony's tv-produktion.

- Vi investerer aggressivt i vores globale tv-produktions forretning med 32 nye og tilbagevendende serier i luften i USA i år, skriver topchef Kazuo Hirai i sit brev til Loeb, ifølge Financial Times.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen