Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Sony snart klar med Playstation-spil til smartphones

pix-Playstation 4
Klassikere fra Playstation-verdenen rykker fra april over på mobiltelefoner, for Sony vil ikke lade konkurrenten Nintendos Super Mario løbe med hele markedet. Arkivfoto: Charles Platiau, Reuters/Scanpix Foto:

Konsolgiganten overgiver sig og spæner efter konkurrenten Nintendo, hvis Super Mario-figur lige straks rykker ind på mobiltelefoner. Seks Playstation-spil er på vej til smartphones.

Nintendos ikoniske spilfigur Super Mario slippes løs på mobiltelefoner verden over om en uge, og det har fået Sony, som står bag Playstation-spillekonsollen til at skrue op for spilpumperne. Sony vil være klar med hele seks smartphonespil fra april til både iOS- og Android-telefoner.

Sony arbejder lige nu på ti forskellige spil, men de seks af dem vil begynde at rulle ud til mobiltelefoner fra april og således forsøge at gentage den succes, som Nintendo fik med Pokémon Go, der bjergtog hele verden i jagten på monstre med telefonen.

Debut 15. december

Dermed er begge spilgiganter i gang med at løfte deres respektive succeser fra konsolspilverdenen over i mobilverdenen, hvad de hidtil har holdt sig fra for at undgå at udhule indtjeningen fra henholdsvis Wii og Playstation.

Der er imidlertid penge i mobilspil. Japan er verdens tredjestørste spilmarked, og mobilspil udgør omkring halvdelen af de 85,8 milliarder kroner (12,4 milliarder dollars), som der omsættes for på verdensplan.

pix-Playstation VR

Super Mario får debut på Apple-telefoner 15. december, men Sony vil først være klar fra april, når det nye regnskabsår for den japanske elektronikgigant - og mobilproducent - begynder, oplyser Tomoki Kawaguchi, der er direktør for Sonys mobilspildivision, ifølge nyhedsbureauet Reuters. Sony vil komme med ikke helt så kendte spil som Super Mario, nemlig »Everybody's Golf«, »PaRapa the Rapper« og »Arc The Lad«, dog kun i Japan og andre asiatiske lande i første omgang.

Nintendo har haft et dårligt salg af sin Wii U-konsol, og selv om selskabet i årevis pure har afvist at ville lege med på mobilfronten, valgte Nintendo at ændre holdning. Succesen med Pokémon Go, der er gratis men både rummer reklamer og mulighed for at tilkøbe ydelser, har givet blod på tanden, og derfor rykker Super Mario nu også ind i mobilverdenen. Selve spilappen bliver gratis at hente, men hvis man vil udnytte alle mulighederne i spillet, skal der betales 9,99 dollars (70 kroner) én gang for alle.

Pokémon Go en pengemaskine

Pokémon Go indbragte Nintendo 12 milliarder yen (729 millioner kroner) i juli-september, skriver den amerikanske finansavis Wall Street Journal.

Hvilken betalingsmodel Sony vil bruge, står ikke klart.

APPLE-IPHONE/

Sony fører kampen på konsolmarkedet med sin Playstation 4, der indtil nu har solgt i over 40 millioner eksemplarer, hvilket er næsten dobbelt så mange som Microsofts Xbox One kan præstere. Nintendos Wii U kommer ind på en fjern tredjeplads. Nintendo lancerede 11. november en NES Classic-konsol, som er lidt mindre end den oprindelige spillekonsol fra 1985. Den sælges for 60 dollars og ser også ud til at gå godt. Også her er Super Mario og en anden klassiker, Donkey Kong, på banen.

Sony producerer selv mobiltelefoner med Xperia som det fremtrædende mærke og har gennem sin musikdivision nogle spil til smartphonetelefoner på markedet. Den nye satsning bliver dog den hidtil største.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen