Berlingske Business

Sony massefyrer i Lund

pix-Sony Lund
I marts blev medarbejderne hos Sony Mobile i Lund i Sverige på et stormøde varslet om den kommende fyringsrunde. Nu kommer den, og 975 stillinger forsvinder. Arkivfoto: Ola Torkelsson, TT/Reuters/Scanpix Foto:

Lige under 1.000 mister deres arbejde hos Sony Mobile i stor fyringsrunde.

Den japanske teknologigigant har igangsat en massefyring på sit mobiludviklingskontor i Lund ved Malmö, hvor næsten 1.000 nu mister deres job.

»Vi er nået frem til en aftale om, hvordan organisationen og bemandingen skal se ud, og hvor mange ansatte og konsulenter der berøres af nedskæringen,« siger Kajsa Petersson, kommunikationschef hos Sony Mobile i Lund, til netnyhedsstedet 8till5.se.

Klokken 11 blev aftalen mellem fagforeningerne og Sony Mobiles ledelse underskrevet.

Af de 975, som mister jobbet, er de 400 konsulenter, mens de 575 er fastansatte. Med nedskæringerne har Sony Mobile 1.200 ansatte tilbage i Lund.

Sony Mobile varslede i begyndelsen af marts, at omkring 1.000 jobs ville forsvinde som led i en større omlægning, der skal forsøge igen at sikre overskud i selskabet, der er fortsættelsen af det tidligere Sony Ericsson, efter at Sony i 2012 købte sin samarbejdspartner, svenske Ericsson, ud.

Den japanske elektronikgigant kæmper hårdt med økonomien, og navnlig konkurrencen på mobilområdet har ramt Sony voldsomt, selv om de nye telefoner får fine anmeldelser og mange roser.

I 2013 blev 400 ansatte sagt op i Lund, og hovedkontoret for Sony Mobile blev samtidig flyttet til Tokyo.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen