Berlingske Business

Søfartsdata bliver givet fri

pix-Vallensbæk Havn
Geografiske data om ankerpladser, kapsejladsbaner og skibsruter i danske farvande er de første data, som Søfartsstyrelsen nu giver fri som led i den store plan om at gøre offentlige data, som ikke er personfølsomme, frit tilgængelige. Her et vue ud over Vallensbæk Havn syd for København. Arkivfoto: Iris/Scanpix

De første data om blandt andet skibsruter i danske farvande og ankerpladser bliver nu gratis tilgængelige på Søfartsstyrelsens netsted, så kreative hjerner kan bruge dem.

Data om ankerpladser, kapsejladsbaner, skibsruter i danske farvande og alle Søfartsstyrelsens navigationsadvarsler bliver som de første søfartsdata nu givet fri, så alle vil kunne bruge dem og dermed kunne skabe nye forretningsområder.

Søfartsstyrelsen vil lægge sine datasæt ud på netadressen data.soefartsstyrelsen.dk, hvor man efterhånden vil kunne finde en stadig større mængde af data. Det er et led i regeringens plan om at frigive offentlige data, som ikke er personfølsomme, på alle områder. Det skal give iværksættere og virksomheder mulighed for at arbejde med datasættene og udtænke nye forretningsområder, så der kan komme gang i økonomien.

Minister: Kom i gang med at bruge dem

»Det Blå Danmark har stor betydning for erhvervsudviklingen i Danmark. Ved at offentliggøre disse data kan vi forhåbentlig bidrage til datadreven forretningsudvikling i de maritime erhverv. Det er mit håb, at maritime virksomheder, iværksættere og alle de danskere, der bruger havet, vil gøre brug af de tilgængelige data til for eksempel at skabe nye applikationer, ydelser og analyser, som kan bidrage til vækst i hele Det Blå Danmark,« siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) i en kommentar.

Dansk Erhvervs fagchef for IT og digitalisering, Janus Sandsgaard, er glad for, at data nu gives fri.

»Virksomhederne brænder efter at få fat i daga, for data er blevet et af tidens vigtigste råstoffer for innovation. Det offentlige ligger inde med en masse data, som i princippet er frit tilgængelige men i praksis svære at få fat i. Derfor er det en helt rigtig bevægelse, når offentlige data frit og let kan tilgåes via nettet,« siger han og opfordrer til, at frigivelsen af søfartsdataene vil starte en bølge.

Ikke alt er gratis

Med Digitaliseringsstyrelsen under Finansministeriet som piskesvinger og frontløber bliver masser af data, som man hidtil har skullet købe af myndighederne, købt fri, så de kan lægges gratis ud. Det samme gør regioner og kommuner. Der er i første omgang tale om de mere generelle, grundlæggende data, men alle forventer, at der er store forretningsmuligheder i at kunne bruge og kombinere de mange data på en ny møde.

Søfartsstyrelsen lægger dog ikke alt gratis ud. Man skal fortsat betale ved kasse 1, hvis man ønsker såkaldte højkvalitetspositionsdata over alle handelsskibe i danske farvande. På styrelsens netsted kan man også slå op i det danske skibsregister og læse mere om de enkelte skibe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen