Berlingske Business

Social intern kommunikation

Podio
Fremtidens kommunikation handler om let adgang til informationer og uformelle netværk, hvor brugerne kan samarbejde og udbygge fælles viden. Et eksempel på dette kunne være danske Podio. Foto:

E-mailen har 20 år på bagen og fremstår i dag som en håbløst gammeldags kommunikationsform. Fremtidens interne virksomhedskommunikation handler om social interaktion.

De er statiske, formelle i tonen, og en enkelt uklar sætning kan føre til endeløse korrespondencer frem og tilbage. E-mail har tjent os vel i omkring 20 år, men nu er det tid til at sende kommunikationsformen på pension. Fremtidens kommunikation handler om let adgang til informationer og uformelle netværk, hvor brugerne kan samarbejde og udbygge fælles viden. Inspirationen kommer fra de sociale medier, hvor brugere kan følge emner og diskutere løbende, og flere virksomheder er allerede gået i forvejen.

»Vi har i mange år grebet videndeling forkert an. Man har troet, at viden var en konkret størrelse, som man kan håndtere. Men det fører til ineffektivitet og tab af viden, når en medarbejder skifter job. I stedet skal man se på samarbejde, hvor viden ikke deles i lukkede e-mails, men i åbne fora,« siger Don Tapscott, professor ved Toron­to University med speciale i innovation og teknologi.

»I stedet for e-mails skal vi have interne sociale netværk, hvor man i stedet for at få 50 e-mails om et projekt kan følge emnet og se, hvad der er nyt. Man kan se alle relevante dokumenter og redigere samtidig, og man kan oprette undergrupper for at diskutere detaljer.«

Forestil dig Facebook som intern kommunikationsform i virksomheden. Eksempler på noget tilsvarende er Microsofts Yammer og danske Podio, der sidste år blev solgt til Citrix for over 300 millioner kroner.

Succeshistorie i Grundfos

Ambitionen om at skære ned på antallet af e-mails og få mere dialog var det afgørende, da Grundfos for 18 måneder siden sprang ud i et forsøg med et internt socialt netværk fra Yammer. På under fem uger havde 1.500 ansatte oprettet sig i systemet, og i dag er tallet over 6.000.

»Vi bruger det som en supplerende kommunikationsform i projekter for at begrænse antallet af e-mails. Dialogen er blevet lukket meget mere op, for e-mails mellem mere end et par personer bliver hurtigt uoverskue­ligt. Ved at dele i en åben strøm, som man kender det fra andre sociale medier, kan flere følge kommunikationen og engagere sig i en diskussion, der er startet af andre. Det giver svar, som man ellers ville være brændt inde med,« siger Martin Risgaard Rasmussen, Digital Workplace Consultant i Grundfos.

»E-mail er ikke dødt, men det bliver helt klart udfordret af nye kanaler, der faciliterer til en interaktion, vi ikke tidligere har haft. Vores erfaring er, at kommunikationen i de nye kanaler speeder processerne op, fordi man får svar fra uventede kanter.«

Med en strategi i virksomheden, der lægger op til global medarbejdervækst, er der brug for at tænke nyt, så viden kan deles mellem Grundfos’ mange afdelinger. Håbet er, at et socialt medie for de ansatte, kan invitere til udveksling af ideer på tværs af de nationale afdelinger i større grad, end det er tilfældet i dag.

»Målet er på sigt at få hele Grundfos på det sociale netværk og få skabt en kulturændring om kommunikationen. I virksomheden har vi en stærk ambition om at vokse markant, og som del af det italesætter vi måden, vi samarbejder på. Det er jo en kæmpe udfordring for virksomhedskulturen, men ved at ændre fundamentalt ved samarbejdskulturen, så bliver vi bedre forbundet på kryds og tværs i virksomheden. Så er det lige meget om man sidder i Bjerringbro eller Berlin,« siger han.

De fleste løsninger til interne sociale netværk i virksomheder fungerer også mobilt, så der kan samarbejdes på alle platforme og på farten. I en verden, hvor mobilitet bliver stadig vigtigere, og hvor datatrafik sætter nye hastighedsrekorder, er det et must.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen