Berlingske Business
17:42

Snydt for hurtigt bredbånd? Det kan du gøre

kabelnet
Føler du ikke, at du har fået den bredbåndshastighed, du er blevet lovet, skal du kræve din ret ved at klage til dit selskab, siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet. Foto:

TDC, Telenor og Telia har vildledt deres kunder om hastigheden på bredbånd. Hvis det er gået ud over dig, kan du kræve kompensation

De tre største danske teleselskaber TDC, Telenor og Telia har vildledt deres kunder og lovet dem hurtigere bredbånd, end kunderne reelt kunne få.

Det konkluderer Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, som har bedt teleselskaberne om at ændre den måde, de markedsfører deres bredbåndshastigheder.

pix-Bredbånd

Føler du ikke, at du har fået den bredbåndshastighed, du er blevet lovet, skal du kræve din ret ved at klage til dit selskab, siger Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet.

- Hvis teleselskaberne ikke har leveret den lovede hastighed, skal forbrugerne selvfølgelig kompenseres på en rimelig måde i forhold til den konkrete sag. Det skal man kræve, siger Martin Salamon.

- Det vil være rimeligt, at teleselskabet kompenserer med et nedslag i prisen eller giver forbrugeren mulighed for at opsige aftalen med det samme. Hvis de ikke gør det, skal man klage videre til teleankenævnet, siger Martin Salamon.

Hos Telia og TDC skal kunderne dog ikke være nervøse for, at de ikke har fået den bredbåndshastighed, de har betalt for, hvis man spørger selskaberne selv.

- Når en kunde bestiller bredbånd hos TDC, måler vi internetlinjen fra vores fiberpunkter og centraler til hjemmet, så vi ved nøjagtig, hvad vi kan tilbyde kunden. På den måde sikrer vi, at alle kunder får præcis den internethastighed, de betaler for. Den fremgangsmåde har vi fulgt hele tiden, så kunderne kan være sikre på den forbindelse, de får, siger Camilla Sebelius, kommunikationspartner i TDC.

Hos Telia ser jurist Frederik Siegumfeldt primært kritikken fra Forbrugerombudsmanden som en kritik af selskabets markedsføring.

- Vi sælger ikke produkter til kunderne, som vi ikke kan levere. Men hvis der er kunder, som føler, vi har lovet dem noget, som de ikke har fået, vil vi selvfølgelig forsøge at finde en løsning eller give kunden lov til opsige deres abonnement, selvom de har en binding, siger Frederik Siegumfeldt.

kabelnet

Hvis du vil teste, om din bredbåndshastighed lever op til det dit selskab lover, kan du tjekke hastigheden ved hjælp af selskabernes egne målere eller bruge Energistyrelsens måler.

Teleankenævnet oplyser på sin hjemmeside, at man kan klage til nævnet, hvis man har klaget skriftligt til sit teleskab, og teleselskabet har svaret på klagen, eller hvis de ikke har svaret indenfor rimelig tid - typisk op til 3 måneder.

pix-Kabler

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen