Berlingske Business

Snart slut med mobiler til en krone

Snart slut med mobiler til en krone - 1
Foto:

Det gør nu så ondt på teleselskabernes indtjening at sælge telefoner med en krone, at tilskuddet er på vej til at forsvinde helt, forudser teleanalytiker.

Danskere, der har vænnet sig til, at den nye mobil kan fås for en krone, står snart til blive slemt skuffede, når de besøger den lokale mobil-pusher. Der bliver nemlig længere og længere mellem slagtilbud for mobiler til en krone - og inden for ganske få måneder, kan festen være endegyldigt forbi.

Operatørtilskud - eller IMEI-tilskud som de også kaldes - er nemlig en hård belastning for teleselskabernes omkostningsniveau, og i en tid, hvor finanskrisen buldrer afsted, har flere selskaber nu ambitioner om en gang for alle at gøre op med den ligtorn, tilskud til mobiltelefoner udgør for selskabernes bundlinje.

Seneste har Telia meldt skarpt ud, at selskabet er ved at droppe tilskud til mobilerne, men Telia er langt fra ene om strategien. Operatørernes tilskud til mobiltelefoner løber nemlig gerne op i flere tusinde kroner per mobil - og det er penge, som selskaberne efterfølgende skal hente hjem på kundernes mobilregning.

Og det er et problem, fordi man i Danmark kun må binde kunderne til en seks måneders kontrakt, hvorefter kunderne ofter damper af til et billigere selskab som Bibob eller M1.

Pres på direktører
"Der er ingen tvivl om, at de danske teledirektører er under et meget voldsomt pres for at gøre noget ved indtjeningen hurtigt. Op mod 25 procent af selskabernes omkostninger går til at hente kunder fra hinanden, hvilket blandt andet sker med tilskud til mobilerne. Og det pres er ikke blevet mindre efter EUs indgreb mod roamingtakster og nu også finanskrisen. Jeg forudser, at vi vil se en væsentlig reduktion af tilskud inden for ganske få måneder," lyder det fra teleanalytiker John Strand.

Han henviser til, at flere af de danske teleselskaber er en del af større internationale selskaber, hvor ledelsen hele tiden vurderer, hvor investeringskroner bedst forrentes.

Kradser tele-krisen for meget i Danmark, kan der være stor risiko for at investeringskronerne ryger til teleselskabernes aktiviteter i tredjeverdens lande i stedet.

Og når de danske teleselskaber stadig står foran store investeringer i at udbygge mobilnet til mobilt bredbånd, er det en udvikling, der ikke er ønskelig. Til gengæld forventer John Strand ikke, at minutpriserne vil falde yderligere, selv om telefon-tilskud afskaffes - bortset fra priserne på internationale opkald, der fortsat er i fald.

Samtidig har selskaberne det problem, at de risikerer at miste markedsandele hvis de fjerne tilskuddet - og konkurrenterne ikke gør det samme.

Finanskrisen kradser
Selv om Telia aggressivt har meldt ud, at man nu vil bekæmpe de belastende tilskud, sælger selskabet fortsat iPhones med et meget stort tilskud, ligesom at Telia-selskabet CallMe, det tidligere Debitel, er yderst aggressive med slagtilbud på mobiler.

Derfor har Sonofon valgt afvente, at Telia sætter handling bag deres ord, før Sonofon for alvor begynder at overveje at droppe tilskuddene helt.

"Men vi har fokus på det. Vi vil gerne reducere operatørtilskud, og følger Telias initiativ med stor interesse. Vi er jo i en presset branche - og 2007 og 2008 har været hårde år for telebranchen, fordi vores priser er blevet reguleret ned af EU. Oveni kommer så en finanskrise - og når vi kun må binde kunder i seks måneder i Danmark betyder det, at vi er tvunget til at gøre noget ved det," siger Peter Berg, der peger på, at de danske teleselskabers indjening er temmelig meget lavere, i forhold til hvad samme selskaber præsterer andre steder i verden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen