Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Snart kræves der abonnement for at høre ny musik på Spotify

 Spotify vil have betalende kunder
Arkivfotos af apps til smartphones: Spotify Foto:

Vi skal til at betale, hvis vi vil høre nyudgivelser på Spotify.

»Nå. Taylor Swift er vidst lige udkommet med et nyt album. Det vil jeg da ind at høre på Spotify,« tænker du. Og det kan du også godt. Men i en ny aftale mellem Spotify og plade- og musikselskaber, står det klart, at du skal betale, hvis du vil høre sange fra musiktjenesten. De vil forbeholde nyudgivelser for betalende kunder.

FASHION-METGALA/


Det er Financial Times, der beretter historien om, hvordan flere måneders forhandling, nu stort set er overståede og er endt med et kompromis, hvor Spotify tilkæmpet sig retten til at betale færre og mindre i royalties til pladeselskaberne og dermed kunstnere for at afspille deres musik.

Grunden til Taylor Swift blev nævnt deroppe i indledningen er blandt andet, at netop hun fjernede al sin musik fra Spotify for år tilbage, fordi tjenesten i høj grad var gratis. Det huer ikke kunstnere, der gerne vil betales for deres arbejde. Hun har ifølge Financial Times tidligere udtalt, at hun »ikke er villig til at bidrage med sit livsværk til et eksperiment.«

Billede

Ifølge Financial Times beskriver kilder tæt på forhandlingen, at de forventer aftalen underskrevet indenfor uger. Spotify udtalte tidligere på måneden, at de har rundet 50 millioner betalende brugere, og understregede dermed musikbranchens afhængighed af platformen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen