Berlingske Business

Snapchat søger milliarder i børsnotering

SNAP INC-IPO/
Snapchat har 158 millioner brugere, der hver dag sender flere end 2,5 milliarder snaps. Specielt blandt de unge er mediet populært. The New York Times skriver, at 41 procent af de unge amerikanere mellem 18 og 34 år bruger Snapchat. Foto:

Det sociale medie Snapchat gør klar til en børsnotering.

Det hurtigvoksende medie, der er kendt for korte billedbeskeder, regner med at kunne tilføre selskabet tre milliarder dollar, svarende til mere end 20 milliarder danske kroner, når det efter planen børsnoteres til marts.

Dermed ventes børsnoteringen at blive blandt de største i tech-industrien de senere år.

Snapchat vurderes til at have en samlet værdi på 20 milliarder dollar, svarende til 140 milliarder kroner, så interesserede købere får kun mulighed for opkøbe aktier i en del af selskabet.

Selskabets nuværende ejere, Evan Spiegel og Bobby Murphy, ventes at beholde 88,6 procent af aktierne i Snapchat.

pix-Fingeraftryk

Tidligere har flere af de andre store tech-virksomheder fra Californien vist interesse for Snapchat. Men selskabet har afvist at lade sig sælge til konkurrenterne, senest da Facebook meldte sig på banen.

Snapchat har 158 millioner brugere, der hver dag sender flere end 2,5 milliarder snaps. Specielt blandt de unge er mediet populært. The New York Times skriver, at 41 procent af de unge amerikanere mellem 18 og 34 år bruger Snapchat.

Snapchat lever i høj grad af reklameindtægter fra virksomheder, der promoverer sig via tjenesten. En række etablerede medier bruger også Snapchat som distributionsform.

På trods af de mange brugere har selskabet endnu ikke formået at generere overskud. Sidste år lød underskuddet på mere end 100 millioner dollar.

pix-Bravia OLED

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen