Berlingske Business
17:42

Snapchat slås for at komme til pengekassen, før Facebook slår til igen

pix-Snapchat
Snapchat-appen har dagligt omkring 161 millioner brugere, der sender selvdestruerende billeder og filmklip til hinanden. Arkivfoto: Lionel Bonaventure, AFP/Scanpix Foto:

De mange Facebook-ejede tjenester kopierer i stigende omfang billedbeskedtjenesten Snapchat, der har godt fat i de unge og interessante brugere men til gengæld har problemer med at tjene penge. Så topchefen er på hårdt arbejde forud for den forestående børsnotering.

Billedbeskedtjenesten Snapchat har skudt finalen i gang mod den længe ventede børsnotering, og den får på alle tangenter for at gøre selskabet bag så værdifuldt og interessant som muligt i kampen mod især Facebook - og derfor kan man nu også købe de særlige Snapchat-briller direkte over nettet og ikke længere kun i store, gule automater.

Det amerikanske Snap, der ejer den populære billedbeskedtjeneste, kastede sig mandag ud i en række præsentationer i London for investorer i håbet om, at en forestående børsnotering i New York vil indbringe mellem 19,5 og 22,3 milliarder dollars ved aktiesalget, når det kommer, formentlig til marts. Det er noget mindre end de 20-25 milliarder dollars, som Snap-topchef, den 26-årige Evan Spiegel, oprindelig håbede på. Snapchat er stadig en underskudsforretning, og nogle investorer hæfter sig ved, at Snapchats vækst er begyndt at tage af, ligesom det generelt er lettere at klare sig i hverdagen uden Snapchat end uden f.eks. Facebook.

SNAP INC-IPO/

Tålmodighed, tak - mens konkurrenterne hugger løs

Snaps underskud voksede fra 372,89 millioner dollars i 2015 til 514,64 millioner dollars i 2016. Størstedelen af indtægterne kommer fra annoncer, men ifølge analysefirmaet App Annie er Snapchat-appen i 2016 hentet 100 million gange færre end den Facebook-ejede konkurrent, billedtjenesten Instagram. Snap håber dog, at investorerne - ligesom hos internetgiganten Amazon - er indstillet på, at der kan gå endnu nogle år, før Snap begynder at tjene de store penge som følge af sine investeringer.

Snapchat, stiftet af Evan Spiegel og Bobby Murphy, startede i 2012 som en gratis mobilapplikation. Her kan brugerne sende her-og-nu-billeder og korte filmklip til hinanden, enten til en enkelt eller til flere. Både billeder og filmklip forsvinder efter nogle få sekunder, når de er blevet vist. I dag bruger omkring 161 millioner Snapchat hver dag. 60 procent af brugerne er i alereden 13-24 år og dermed et rigtigt attraktivt publikum for annoncører.

Snapchat konkurrerer med Twitter, Instagram og Facebook om brugerne, og konkurrenterne forsøger at kopiere Snapchats succes. Instagram, som Facebook købte i 2012 for en milliard dollars og ved udgangen af 2016 havde 600 millioner brugere, indførte for nylig sin egen form for filmklip, der forsvinder igen. Instagram kopierede også Snapchats Stories-funktion, hvor billeder og filmklip ligger i 24 timer - tilmed under samme navn.

Også beskedtjenesten WhatsApp, som Facebook betalte 19 milliarder dollars for i 2014, har nu kopieret flere Snapchat-funktioner.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Spectacles
Spectacles er Snapchats solbriller med indbygget kamera, der aktiveres med et tryk og kan overføre de ti sekunders filmklip til Snapchat automatisk. Foto: Snapchat

18BUS113983230-151732.jpg

Briller til alle - og mere hardware på vej

Snapchat lancerede i september sidste år i USA sine Spectacles-solbriller med indbygget kamera, så man kan tage sine »snaps« med det samme uden at skulle fiske mobiltelefonen frem. Den er de koblet trådløst sammen med. Men hidtil har Spectacles kun kunnet købes for 130 dollars i Snapchats store og meget gule, køleskabsstore automater.

Det ændrer sig nu, hvor Snapchat Spectacles nu kan købes over nettet, dog stadig kun i USA.

Snap har hyret hundreder af hardwareudviklere fra blandt andre Apple, Google og Motorola til at komme med andre former for hardware, samtidig med at Snap for nylig lod forstå, at man fremover er »et kameraselskab«. Det indbefatter teknologier og udstyr, som kan bringe folk ind i den udvidede virkelighed (AR, »augmented reality«) - en kombination af det, man ser, og et virtuelt lag, der lægges ovenpå, ganske som når man fanger Pokémon-monstre ved at bruge sit mobilkamera, så man både ser monstrene og virkeligheden gennem kameraet.

Det er dog voldsomt svært at tjene penge på hardware, og især kameramarkedet er hårdt. Go Pro, som på kort tid blev et kæmpe hit med sine actionkameraer, har i dag en aktiekurs, der ligger 61 procent lavere end ved børsnoteringen i 2014.

Business man, touching computer tablet with 2017 number

Penge skal bruges til opkøb

Snap står over for nye, store investeringer. Selskabet forventer over de næste fem år at bruge en milliard dollars på Amazons netbaserede tjenester ud over den kontrakt på to milliarder dollars, som Snap allerede har med Google om brug af servere, der kan håndtere Snapchat-tjenesten.

Nogle af pengene fra den forestående børsnotering skal bruges på opkøb. Siden 2014 har Snap opkøbt ti iværksættervirksomheder.

Evan Spiegel og Bobby Murphy står til at få hver 26 millioner dollars ud af børsnoteringen, hvis investorerne vil købe til den foreslåede pris, mens Sony Entertainments afgående topchef, Michael Lynton, der også har købt sig ind i Snap, ifølge nyhedsbureauet Reuters står til en gevinst på 878.000 dollars.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen