Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Snapchat overhaler nu også Twitter

pix-Snapchat
Snapchat har nu flere brugere end Twitter. I Snapchat kan man hurtigt sende billeder af sted med påtegninger og lidt tekst, og det er populært. Arkivfoto: Snapchat

Den populære billedbeskedtjeneste med »forsvindingsbillederne« overgår i popularitet langt den over dobbelt så gamle Twitter, som stadig kæmper med at finde fodfæste, mens konkurrenterne ruller forbi.

Debatten om, hvorvidt Twitter er et alt for opreklameret medie i forhold til sin betydning, får nu ny næring, efter at billedbeskedtjenesten Snapchat har taget føringen og nu bruges af langt flere end Twitter.

150 millioner bruger nu det fire år gamle Snapchat hver eneste dag, skriver nyhedstjenesten Bloomberg. I december var det 110 millioner, der dagligt var aktive, så brugerskaren er vokset 35 procent på fem måneder. Til sammenligning er brugerskaren på Twitter, som blev stiftet i 2006, kun vokset med tre procent og er nu efter langt flere år på banen oppe på 136 millioner dagligt aktive, som sender digitale beskeder af SMS-længde på højst 140 tegn ud på nettet, hvor andre så kan kikke og læse med.

pix-Snapchat

Hurtige effekter på billederne

Snapchat er den mobilbaserede app, hvor man kan sende »forsvindingsbeskeder« med billeder og film til en eller flere målrettede brugere. Beskederne er tidsbegrænsede og forsvinder efter et antal sekunder, som afsenderen bestemmer. Men i modsætning til en almindelig MMS-billedbesked, der kan sendes til samtlige mobilbrugere, hvis blot man kender deres nummer, sendes Snapchat-beskederne til andre Snapchat-brugere, typisk familie og venner. Og inden man sender billedet af sted, kan man hurtigt lægge en tekst på det eller tilføje en billedeffekt gennem appen, senest muligheden for, at ansigterne på et billede af to personer automatisk kan blive byttet - med bemærkelsesværdige resultater til følge.

Det har længe været en halvoffentlig »hemmelighed«, at Twitter i Danmark primært bruges af politikere og journalister, der skriver til og for hinanden. Det gør de til gengæld meget. Derimod er der langt til den folkelige brug, sådan som Facebook og Snapchat kan præstere.

pix-David Cameron

Twitter forbliver dog som det mest populære sociale netværk af de to, og hvor ni procent af amerikanerne ifølge en undersøgelse fra det anerkendte Pew Research Center i sidste uge brugte Twitter til at holde sig orienteret om nyheder, bruger kun to procent Snapchat. Facebook slår dog dem begge med mange længder, og de Facebook-ejede applikationer Instagram og WhatsApp har også forlængst overhalet Twitter. Beskedtjenesten WhatsApp alene har omkring en milliard brugere.

Twitters aktiekurs faldet 55 procent på et år

Twitters aktiekurs er da også faldet med 55 procent, siden stifter Jack Dorsey i 2015 kom tilbage og tog over som topchef for at forsøge at rette virksomheden op. Selskabet er stadig 10 milliarder dollars værd, men Snapchats værdi er i mellemtiden vokset til 18 millioner dollars.

FILES-US-INTERNET-IT-TWITTER

I Danmark bruger 62 procent af alle over 12 år dagligt Facebook, hvor 15 procent bruger fototjenesten Snapchat og 11 procent billedtjenesten Instagram. Kun fire procent bruger Twitter. Blandt teenagerne anvender 87 procent dagligt Facebook, mens to af tre bruger Snapchat og knap halvdelen Instagram, viser Danmarks Radios årlige rapport, »Medieudviklingen 2015«.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen