Berlingske Business
11:11Byggeri af Danmarks største havmøllepark sættes i gang

SMV'er stoler ikke på IT-leverandører

Mange små og mellemstore virksomheder, SMV''er, er utrygge ved at bruge deres leverandører af IT til rådgivning. De

er bekymrede for, at leverandørerne sælger for dyre løsninger, som ikke er optimale for virksomhedens drift. Konsekvensen

er, at mindre virksomheder underinvesterer i ny IT, mener Videnskabsministeriet.


- Mindre virksomheder bruger ofte IT-leverandørerne

som rådgivere. Men de føler sig ofte i lommen på sælgeren og er usikre på, om de løsninger,

de tilbydes, er de rigtige for virksomheden, siger Michael Darmer, kontorchef i Videnskabsministeriet.


Når en mindre virksomhed

skal træffe beslutning om nye IT-investeringer, begiver den sig ud på et uoverskueligt og komplekst marked. Virksomhederne er

ofte for små til at bære en IT-afdeling og dermed spidskompetencer inden for dette felt. Derfor er risikoen for fejlinvesteringer

større, hvis man ikke kan trække på uvildig rådgivning så man kan matche leverandørernes sælgere.


-

Konsekvensen er, at mindre danske virksomheder underinvesterer i IT, siger Michael Darmer.


Videnskabsministeriet har netop udført

en analyse, som konkluderer, at mindre danske virksomheder er dårlige til at anvende IT, så udviklingen skulle gerne vendes.




Michael Darmer mærker da også en øget efterspørgsel hos virksomhederne efter uvildig rådgivning.









Dårlig

kommunikation

Problemstillingen har Løndal''s Maskinfabrik i Bjæverskov med 75 ansatte haft inde på livet for nogle

år siden.


- Hvis man ikke selv har den dybere indsigt i edb kan det være svært at kommunikere med IT-leverandørerne.

Man bliver usikker på, om de har forstået problemstillingerne i virksomheden og produktionen, siger Claus Løndal

Nielsen, direktør og ejer af den midtsjællandske maskinfabrik.


I dag har virksomheden ikke problemer med IT-leverandørerne,

da man har fundet partnere, som man taler godt sammen med.


Der findes allerede flere tilbud om uvildig rådgivning til danske virksomheder

bl.a. hos TIC-centrene og konsulentbranchen. Men mindre virksomheder og konsulenter taler ikke altid samme sprog.


- Vi i konsulentbranchen

må blive bedre til at kommunikere viden til mindre virksomheder. Vi opfattes måske af nogen som lidt for strømlinede og

kan i nogle tilfælde virke for teoretiske i vores tilgang til klienternes udfordringer og problemer. Det har sikkert skræmt

mange virksomheder fra at bruge den viden, som er tilgængelig i branchen, siger Jannick B. Pedersen, formand for Dansk Management

Råd (DMR) og koncerndirektør hos Carl Bro.


Han opfordrer på den anden side de mindre virksomheder til at åbne

dørene mere for konsulentbranchen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen