Berlingske Business
17:42

SMV'er kom langsomt fra start med e-learning

De mindre virksomheder er kommet lidt langsomt fra start med e-learning, men de begynder at rykke. Søren Sander

fra IMS Learning kaster et blik på kundedatabasen, som ellers mest tæller store virksomheder som Tryg Forsikring og offentlige

institutioner som DSB.



- Blandt mindre virksomheder har især vikarbureauerne taget e-learning til sig og bruger det til

alt fra at kvalificere deres vi-karer ved ændringer i økonomiprogrammer, ny lovgivning og metoder til at slukke en brand.



De

mindre og mellemstore virksomheders behov for e-learning er i fokus i det danske Videnskabsministerium og i Europakommissionen, fordi

mange SMVer ved at komme bagud med kompetenceudviklingen.



Her er e-learning en måde til at komme med på vognen og

opdatere sin viden.



Søren Sander ser det som positivt, at de især de danske og mange Europæiske landes SMV''

er har fået infrastrukturen i orden med Internet forbindelser, computere osv.



Der er også en erkendelse af, at uddannelse

ikke skal betragtes som et frynsegode, men som en nødvendig kompetenceudvikling.



- At de mindre virksomheder har været

længere tid om at tage e-learning til sig, end de større kan komme til at volde dem problemer. Produktcyklus bliver kortere

og kortere, og det stiller krav til kvalifikationerne, understreger Søren Sander.

Omstillingen

Han giver som eksempel

en mindre virksomhed, der er underleverandør til mobiltelefoner, som Danmark har flere af. Her går udviklingen lynhurtigt, så

hurtigt, at det ikke er muligt at følge med og opkvalificere sig gennem almindelige møder og traditionel undervisning

på skolebænken.



Det nytter dog ikke at kassere skolepulten helt, for det er erfaringen, at e-learning sjældent

kan stå alene, men bør kombineres med traditionel undervisning.



-Jeg vil fraråde at lægge al undervisning

over på e-learning. Al erfaring viser, at det går galt. Det handler om at få medarbejderne til at ændre adfærd,

så de skaber mere værdi. Det er ikke nok, at de kun får viden. Det nytter ikke, at jeg trænger til at tabe

et par kilo selv om jeg ved, at jeg skal undgå fede sager og slik, hvis jeg ikke ændrer adfærd.



Virksomheder

undervurderer ofte barrierer og den tid, det kræver at ændre folks vaner.

Trends 2003

Søren Sander deler

virksomhederne op i to grupper. De der har erfaringer, og de der skal til at eksperimentere med e-learning.



Den økonomiske

virkelighed har også ramt e-learning, så der vil til næste år ikke foregå så mange eksperimenter.





Til gengæld er der stærkt fokus på omkostningerne, og IMS kunder og markedsanalyser viser, at e-learning kun

gennemføres, hvis det står klart, at investeringerne kommer igen med renter og renters rente.



Der er dog en erkendelse

af, at uddannelse ikke skal betragtes som et frynsegode, men som en nødvendig kompetenceudvikling.



E-learning er i de

senere år blevet tilpasset hverdagen i langt højere grad end tidligere. Søren Sander sammenligner udviklingen

med mobiltelefonen, som i starten sad stationært i biler, så blev den slæbbar for nu at være en fiks lille

ting, som er let at bruge for alle, hvor de står.



E-learning er også blevet mindre og mere funktionel og indgår

i stigende grad i hverdagen.

Problemløser

Hvis man f.eks. har problemer med et computerprogram eller skal have genopfrisket

viden om virksomhedens nyeste produkter, så sætter man sig ned og løser sit problem med et lille målrettet

e-learning forløb.



Et andet eksempel er IMS Learnings eget tre år gamle standardprogram, Tryg med pc, der er udviklet

i samarbejde med Forsikringsselskabet Tryg og anvendes i over 1000 danske virksomheder.



Programmet handler om ergonomi og giver

viden om, hvordan man undgår museskader og i de hele taget indretter sin arbejdsplads.



Programmet kan samtidig gribe ind

og give gode råd, som at tage en pause, når man har arbejdet intensivt foran skærmen over en time.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen