Berlingske Business
17:16

Smartphonesalget vokser igen

pix-Huawei
Huawei har så stor fremgang med salget af sine smartphones, at Apple nu trues nedefra. De nye Mate 10 Pro-telefoner, som Huaweis mobilchef Richard Yu her præsenterer, kommer i handelen i Danmark 27. november og går efter både Samsungs og Apples kunder. Arkivfoto: Christof Stache, AFP/Scanpix Foto:

Efter et dyk før sommerferien er smartphonesalget igen steget, og Samsung har øget sit forspring til Apple, der trues bagfra af Huawei.

Der er igen blevet solgt mange flere smartphones verden over, og mobilgiganten Samsung lægger nu yderligere afstand til Apple, hvis markedsandel står i stampe.

Det viser nye tal for juli-september, som analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, har offentliggjort.

Smartphonesalget faldt overraskende i 2. kvartal i år men er nu igen steget og læigger 2,7 procent højere end på samme tid sidste år og 7,4 procent højere end for tre måneder siden. I alt er der på verdensplan blevet solgt 373,1 millioner telefoner i 3. kvartal i år mod 363,4 millioner for et år siden.

Samsung øger forspringet

Sydkoreanske Samsung, der er verdens største mobilproducent, solgte 83,3 millioner smartphones i juli-september og sidder dermed på 22,3 procent af verdensmarkedet mod 20,9 procent sidste år. Samsungs nye Galaxy Note 8 har solgt godt, det samme har de tidligere lancerede Galaxy S8 og S8+. De mange billigere Samsung-modeller har dog været med til at trække Samsungs indtjening ned i 3. kvartal.

Apple solgte 46,7 millioner iPhones, og selv om det er 1,2 millioner flere end sidste år, er markedsandelen uændret på 12,5 procent, fordi det samlede salg er steget. De to iPhone 8-telefoner nåede lige med i optællingen, men salget af dem har ikke været imponerende og blev overskygget af sidste års iPhone 7-modeller, der solgte bedre. Samtidig satte Apple priserne ned på ældre iPhones som SE, 6S og 7.

Kinesiske Huawei er nu oppe på at sælge 39,1 millioner telefoner - næsten seks millioner flere end for et år siden - og sidder dermed på 10,5 procent af verdensmarkedet. Hvis fremgangen fortsætter, hvad flere analytikere har spået om, vil Huawei snart overhale Apple og blive verdens næststørste smartphoneproducent.

pix-Mate 10

Hård kamp op til jul

Verdens nummer fire og fem er de to kinesiske mærker Oppo og Xiaomi, der er ukendte på disse kanter, fordi de koncentrerer sig om det hjemlige, kinesiske marked og større markeder i nabolandene. Oppo solgte 30,7 millioner smartphones og har dermed en markedsandel på verdensplan på 8,2 procent, mens Xiaomi solgte 27,6 procent og dermed sidder på 7,4 procent af mobilmarkedet.

Apple lancerede 3. november sin iPhone X-jubilæumstelefon, der trak køer mange steder, og Huawei er klar med sin Mate 10 og Mate 10 Pro, der som vanligt er prissat lavere end konkurrerende smartphones.

IDC forudser derfor skarp kamp om kunderne i julekvartalet, som traditionelt er den tid på året, hvor der bruges flest penge på elektronik. Mange producenter henter her en tredjedel af hele årets omsætning hjem.

pix-Pixel Buds

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen