Berlingske Business

Smartphonesalget skrumper

pix-P9
Kinesiske Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet, går mod strømmen og sælger flere telefoner end tidligere. Den nye topmodel, P9, er dog først kommet i april og indgår dermed ikke i fremgangen i begyndelsen af året. Arkivfoto: Jack Taylor, AFP/Scanpix Foto:

For første gang nogen sinde er der i årets første tre måneder solgt færre mobiltelefoner end året før. Det kniber med nyskabelserne, og mange steder i verden har folk købt, hvad de har brug for.

For første gang nogen sinde er der i årets første tre måneder blevet solgt færre smartphonetelefoner end året før. Seks procent er smartphonemarkedet skrumpet på et år.

Mobilanalysefirmaet Juniper Research anslår, at der i januar-marts er leveret 320 millioner smartphonetelefoner fra fabrikkerne. Siden Apple leverede den første egentlige smartphone i 2007 med den første iPhone, er salget ellers kun steget og steget, men allerede sidste år var der tegn på, at mange af verdens markeder nu var mættet. Folk har simpelt hen skiftet deres gamle, »almindelige« telefoner ud med en smartphone, og der bliver ikke nær så hurtigt som tidligere skiftet til den nyeste model, fordi den nyeste model ikke leverer afgørende nye funktioner, som får folk til at ligge i kø foran forretningerne.

pix-Sony

16 procent færre iPhone-telefoner

Apple, som er verdens næststørste smartphoneproducent efter Samsung, måtte da også i sidste uge præsentere sit første regnskab nogen sinde, hvor iPhone-salget er mindre, end det var sidste år på samme tid. 16 procent er det faldet. Apple døjer samtidig med, at færre køber de nyeste modeller. I stedet vælger mange at købe de hidtidige topmodeller, som bliver sat ned i pris, når en ny toptelefon præsenteres. Dermed tjener Apple også færre penge på det samlede mobilsalg, hvilket er skidt, eftersom to tredjedele af Apples indtægter kommer fra netop iPhone-salget. Apple er dog fortsat lysår fra at lide økonomisk nød.

Ifølge Juniper Research har også Kinas svar på Apple, Android-producenten Xiaomi, mærket de nye vinde. Xiaomi solgte i januar-marts kun lidt over 14 millioner telefoner, hvilket er en tilbagegang på en procent. Ligeledes kinesiske Lenovo har med et salg på 15,9 millioner telefoner samme tilbagegang.

Værst ser det dog ud for Microsoft, som for to år siden overtog finske Nokias mobilproduktion af Windows-telefoner i Lumia-serien. Kun 2,3 millioner Lumia-telefoner blev der solgt i 1. kvartal, hvilket gør Windows' andel i telestatistikken nærmest usynlig.

FILE USA APPLE 40TH ANNIVERSARY

Samsung holder skansen med S7

Samsung har derimod formået at holde skansen nogen lunde - senest med lanceringen af sin nye topmodel, S7, som af stadig flere anmeldere får stemplet »den bedste smartphone nogen sinde« - og har anslået solgt omkring 83 millioner telefoner i januar-marts svarende til en tilbagegang på omkring fire procent, mens kinesiske Huawei fortsætter fremgangen og afskibede 27 millioner smartphones på årets første tre måneder.

LG Electronics, ligeledes sydkoreansk, offentliggjorde selv forleden at have solgt 13,5 millioner smartphones i 1. kvartal, en tilbagegang på 12 procent. En del af tilbagegangen menes dog at være, at LG på det tidspunkt havde fremvist sin nye toptelefon, G5, som først lige er kommet i handelen, hvilket har bremset salget i ventetiden.

pix-Android-telefon

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen