Berlingske Business

Smartphonesalget falder for første gang nogen sinde

pix-Galaxy
Samsungs toptelefoner Galaxy S8 og S8+ har bidraget godt til, at sydkoreanerne har fastholdt pladsen på verdens mobiltrone. Arkivfoto: Money Sharma, AFP/Scanpix

Julesalget af nye telefoner gik tilbage. Folk beholder deres nuværende telefon længere, fordi de nye ikke byder på afgørende nyheder.

For første gang nogen sinde er salget af smartphones faldet. Det skete op til jul.

Der blev i de tre sidste måneder af 2017 solgt 5,6 procent færre smartphones end året før, og det er første gang, at salget går tilbage, siden analysehuset Gartner begyndte at måle det i 2004.

Den primære grund til tilbagegangen er ifølge Gartners analysedirektør, Anshul Gupta, at færre lægger deres gamle, »almindelige« telefon på hylden og køber en smartphone, fordi der mangler smartphonetelefoner i det helt lave prisleje. I stedet køber folk en lidt mere avanceret, almindelig mobiltelefon.

Flere beholder den gamle telefon længere

Oveni kommer, at flere og flere beholder deres nuværende smartphone i længere tid, fordi kvaliteten som udgangspunkt er i orden på den telefon, de allerede har, og fordi det er småt med nyskabelserne hos de store mobilproducenter.

Alligevel blev der i oktober-december 2017 på verdensplan solgt 407,8 millioner smartphones. Året før var salget på 432,1 millioner styk.

Samsung kan stadig krone sig som smartphonekongen og sad i julekvartalet på 18,2 procent af det globale smartphonemarked - en fremgang fra 17,8 procent året før. Apple er gået minimalt frem til 17,9 procent, men begge giganterne solgte færre telefoner end i 2016. Målt på hele 2017 ligger Samsung dog langt foran Apple, nemlig med en global markedsandel på 20,9 procent af smartphonemarkedet mod Apples 14,0 - en fremgang for Samsun gog en tilbagegang for Apple.

Kinesiske Huawei befæstede derimod sin tredjeplads og leverer nu 10,8 procent af alle smartphones i verden. Huawei har faktisk solgt tre millioner flere telefoner end i 2016.

pix-Smartphones

Ny toptelefon vil hjælpe Samsung - også Apple ventes at gå frem

Nummer fire og fem i verden er de i disse egne forholdsvis ukendte, kinesiske mærker Xiaomi og Oppo, som sidder på mellem seks og syv procent af smartphonemarkedet.

Samsungs toptelefoner, Galaxy S8 og S8+, som kom for godt et år siden, har gennem hele 2017 solgt godt, og en ny Galaxy S9 ventes lanceret inden udgangen af februar i forbindelse med Mobile World Congress, verdens største mobilmesse, der holdes i Barcelona i det nordøstlige hjørne af Spanien. En betydelig del af Samsungs smartphonesalg er dog telefoner i mellemprislejet og det helt lave leje. Derfor vil det gavne den sydkoreanske mobilgigant at få en ny Galaxy S9 på banen og dermed bringe gennemsnitspriserne opad.

Gartner noterer sig, at Apples lancering af først iPhone 8 og 8 Plus og halvanden måned senere af iPhone X var medvirkende til det dårlige salg af iPhone 8-telefonerne. Det påvirkede Apples overordnede resultat, men Gartner forventer, at efterpørgselen på iPhone X - Apples hidtil dyreste telefon - vil kunne ses, når salgstallene for januar-marts senere kommer.

86 procent af samtlige producerede smartphonetelefoner i verden fødes nu med Googles mobilstyresystem Android, mere en procent højere end for et år siden. Til gengæld er andelen af smartphones med Apples iOS faldet fra 14,4 til 14,0 procent.

I alt blev der i 2017 solgt 1,53 milliarder smartphones mod 1,50 milliarder i 2016.

pix-Smartphonesalg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen