Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Smartphones er fremtiden

Smartphones er fremtiden - 1
Hero er navnet på HTCs anden telefon baseret på Googles styresystem, Android. Foto:

Den taiwanesiske virksomhed HTC har i de senere år udvidet forretningen til de avancerede smartphones. Og virksomheden vil i fremtiden satse endnu mere på det lukrative marked.

Teknologi-giganter kæmper om adgangen til det næste forjættede land – det mobile internet.

»Vi er godt tilfredse, men vi vil gerne videre,« lyder det fra HTCs nordiske direktør, Peter Frølund.

Den taiwanesiske virksomhed har i de senere år haft stor succes med at satse på smartphones, som er avancerede mobiltelefoner, der også kan håndtere mail, web, GPS, etc. I modsætning til traditionelle mobiltelefoner er smartphones et marked i vækst. Ifølge analysefirmaet Gartner faldt mobilsalget med 9,4 procent i først kvartal 2009, men steg med 12,7 procent for smartphones vedkommende. Dermed sidder de avancerede mobiltelefoner aktuelt på omkring 15 procent af verdensmarkedet, og om fire år vil hver fjerde model være en smartphone, lyder det fra et andet analysefirma, Juniper Research.

Fra hardware til software
Væksten i smartphones har også medført et paradigmeskift i den teknologiske udvikling, fortæller HTCs nordiske diretør Peter Frølund.

»Producenter som Nokia, LG og Samsung har traditionelt fokuseret på hardwaren, f.eks. antal megapixel i kameraet eller, hvor tynd telefonen kunne blive. Men nu har man nået et mætningspunkt, og derfor kigger bl.a. vi på, hvordan man kan få mere ud af den hardware, man har«, siger Peter Frølund.

Det øgede fokus på software-delen kommer primært fra den anden side af Atlanten, fra virksomheder som Microsoft, Palm, Apple og Google plus canadiske RIM. For disse virksomheder handler smartphone-markedet om meget mere end telefoni. Det er her, drømmen om den mobile platform skal virkeliggøres med alskens tjenester og dermed indtjening. »Content is King« hedder den efterhånden klassiske læresætning i det digitale univers.

Det er karakteristisk, at smartphone-markedet oftest opdeles i henhold til styresystemer, da salget af hardware alene ikke giver noget retvisende billede. To af de vigtigste kombattanter, Microsoft og Google, har således ikke noget med hardware at gøre, men koncentrerer sig om deres respektive styresystemer, Windows Mobile og Android. En række andre producenter leverer pakkeløsninger, styresystem med dertil hørende telefoner, bl.a. Apple, Nokia og RIM.

Nokia mangler ressourcer
For HTC gælder det om at satse på de rette spillere, og det vil for taiwansernes vedkommende sige Microsoft og Google.

»Vi satser benhårdt på de to«, lyder det fra Peter Frølund.

Derved fravælger man Nokia og deres styresystem, Symbian, som nu er en konkurrent.

I de senere år har Nokia, verdens suverænt største mobilproducent, måttet se andre, ikke mindst Apple, tage innovations-teten, hvorefter Nokia er fulgt efter med lignende tiltag. Men finnerne har en størrelse og en rækkevidde, der uværgerligt gør dem til en af favoritterne på smartphone-markedet, hvilket også konkurrenten HTC medgiver.

»Man skal ikke undervurdere Nokia, de er jo meget store. Men de har ikke adgang til de samme ressourcer som amerikanerne i form af økosystemer. Apple har iTunes-delen, Microsoft har hele deres Exchange (virksomhedshedssystemer med mail, kalender, etc., red.) og Google har deres internet-økosystem med mail, Street View, Google Earth og så videre,« siger Peter Frølund.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen