Berlingske Business

Smartphone-boomet er slut

pix-Samsung-præsentation
Samsung lagde an til et hektisk mobilefterår ved at flytte lanceringen af de nye Galaxy S6 Plus- og Galaxy Note 5-telefoner en måned frem for at vinde tid og terræn, inden Apple kommer rullende med sin opdaterede iPhone midt i september. Arkivfoto: EPA/Yonhap/Scanpix Foto:

Svageste stigning i smartphonesalget i to år rammer forud for efterårets mange lanceringer af nye toptelefoner.

Det store boom i salget af smartphonetelefoner er slut. Med den svageste stigning siden 2013 skærpes konkurrencen forud for et efterår, som byder på en række større lanceringer af nye toptelefoner.

Selv om der stadig sælges flere telefoner nu end for et år siden, nemlig 330 millioner i 2. kvartal, er smartphonesalget i april-juni på verdensplan kun steget med 13,5 procent, viser nye tal fra analysehuset Gartner, som følger teknologimarkederne tæt. Væksten har ikke været lavere i de seneste to år, og for første gang nogen sinde er smartphonesalget i Kina, som er verdens største marked, direkte gået ned, nemlig med fire procent i forhold til sidste år.

pix-S6 Edge Plus

Kina udgør 30 procent af det globale smartphonesalg.

Nedgangen i salget skyldes, at der efterhånden er færre og færre, som ikke har en smartphone i forvejen. Gennem flere år blev bestanden af gamle eller simplere telefoner udbyttet i lyntempo med de mere moderne og avancerede smartphonetelefoner. Oveni er priserne på topmodellerne efterhånden nået så højt op, at man ikke så automatisk som tidligere bytter ud til allernyeste model. Dels er det ofte begrænset, hvor mange afgørende nye funktioner den nyeste model har i forhold til den, der allerede ligger i lommen. Dels sker mange af forbedringerne gennem styresystemet, som også de nuværende telefoner får glæde af.

Styrkeforholdet mellem de store skifter

Kampen skærpes, og der flyttes vigtige markedsandele mellem de store mobilproducenter. Sydkoreanske Samsung holder fortsat førerpositionen som verdens største men har mistet 4,3 procent af sin markedsandel, som nu er nede på 21,9. Der er dog stadig stor afstand til nummer to, amerikanske Apple, som har vundet 2,4 procent og nu sidder på 14,6 procent af markede.

billede mobilepay

Kinesiske Huawei har taget endnu 1,7 procent og nu er verdens tredjestørste smartphoneleverandør med en andel på 7,8 procent. Kinesiske Lenovo, som er verdens største PC-producent, har efter opkøbet af amerikanske Motorola besat fjerdepladsen med 5,0 procent af verdensmarkedet, skarpt forfulgt af den kinesiske producent Xiaomi med 4,9 procent. Xiaomi, der er blevet kaldt »Kinas svar på Apple«, har hidtil koncentreret sig om det kinesiske marked men er begyndt at rykke ud i Asien.

Ser man på telefonernes styresystemer, fortsætter Android med at være altdominerende, selv om markedsandelen i forhold til for et år siden er faldet fra 83,8 til 82,2 procent. Mere end fire af fem smartphonetelefoner er altså Android-telefoner.

pix-Nokia X

Apples iOS-styresystem ligger i 14,6 procent af de producerede telefoner mod 12,2 procent for et år siden. Windows-telefonernes markedsandel er faldet fra 2,8 til 2,5 procent.

Hektisk mobilefterår

Efteråret byder traditionelt på en del nylanceringer af toptelefoner fra de store producenter. Det sker oftest i forbindelse med den store IFA-messe i Berlin, Europas største forbrugerelektronikmesse. Samsung har i år »snydt« og præsenterede allerede for en uge siden - fremrykket med en måned i forhold til tidligere - kæmpetelefonerne Galaxy S6 Edge Plus og Galaxy Note 5. Det skete for at komme især hovedkonkurrenten Apple i forkøbet.

pix-Galaxy Note 4

Apple ventes midt i september at præsentere sin opdaterede iPhone 6S og vil som snart sagt altid dermed sandsynligvis tage dagsordenen i en kortere periode. De andre store producenter ventes rent faktisk at bruge IFA-messen til at præsentere deres nye topmodeller.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen