Berlingske Business
08:33Nordea sænker konkurrents kursmål

Smarte hovedtelefoner og højttalere skal lokke kunder til at købe B&O-TV

pix-Eclipse
B&Os TV-direktør, José Barreiro-López, demonstrerer på IFA-messen i Berlin det nye Beovision Eclipse-TV, udviklet og produceret i samarbejde med den sydkoreanske elektronikgigant LG. Her er dækpladen på fronten over højttalerne under skærmen samt dækpladen på TV-foden dog fjernet, så man kan se, hvad der ligger bag. Ved siden af fjernsynet står den nye Beolab 50-højttaler til andre 100.000 kroner. Foto: Thomas Breinstrup

B&Os nye TV-samarbejde med elektronikgiganten LG skal fremtidssikre Struer-virksomheden, men fjernsynene skal stadig have B&O over sig, fastslår TV-direktøren, som vil udnytte Beoplay-produkternes popularitet til at skaffe nye kunder til de dyrere varer.

BERLIN: »Dette er kun begyndelsen på partnerskabet med LG. Det er superspændende, men vi vil holde fast på det, som B&O er bedst til: håndværk, design og akustik. B&O skal ikke bare tage et LG-TV.«

Det siger den danske elektronikkoncern Bang & Olufsens TV-direktør, José Barreiro-López, efter at B&O på Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin i denne uge har lanceret sit første - og hidtil dyreste - fladskærmsfjernsyn med den glasklare OLED-skærm.

Adgang til alt hos LG

B&O har i årevis kæmpet med sit image om at være for sent ude med sine TV, og derfor blev der i foråret 2016 indgået samarbejdsaftale med den sydkoreanske elektronikgigant LG Electronics om B&Os fremtidige TV. LG er det næstbedst sælgende TV-mærke i Danmark, og LG er den eneste af de store TV-producenter, som helhjertet har kastet sig over at producere de stadig mere populære OLED-skærme, hvis farver og kontraster står langt bedre end på andre fladskærmsfjernsyn.

Beovision Eclipse er det første resultat af samarbejdet - et TV på 55 eller 65 tommer til en pris på 70.000 eller 100.000 kroner. Dertil kommer den roterende fod til 11.300 kroner.

»Det er vores fladskib. Her mødes sol og måne og skaber noget virkeligt spektakulært. Vi har hver især fokuseret på vores kompetencer, for det skal kunne genkendes som et B&O-TV. Men partnerskabet med LG giver os adgang til alt, hvad LG har. Når de introducerer ny teknologi, kan vi vælge at bruge den. Hver gang LG kommer med ny hardware eller software, har vi adgang til det. Mange funktioner fra mobilverdenen går i dag ind i TV-verdenen, og dem får vi adgang til,« forklarer José Barreiro-López.

Dermed illustrerer han samtidig, hvad B&Os hidtidige problem har været, nemlig at det har været for svært for den danske producent at kunne følge med den hastige udvikling på elektronikfronten.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Eclipse 2
Her hænger Beovision Eclipse så på væggen i den mindre 55-tommerudgave - og med alle dækplader sat på. Foto: Thomas Breinstrup

pix-Elektroniksalg

Beoplay skal lokke

Er der så lagt en plan for, hvornår de næste TV kommer?

»Consumer Electronics Show (verdens største elektronikmesse i Las Vegas i januar, *red.*) og IFA her i Berlin har vist sig at være populære steder at fremvise nyhederne - men det må tiden vise,« svarer han lidt undvigende.

Til gengæld er han ikke i tvivl om, hvordan B&O skal øge sit salg. Her får den for små fem år siden nyetablerede afdeling, B&O Play, en væsentlig rolle at spille. B&O Play har med sine Beoplay-højttalere og -hovedtelefoner i den dyrere - men ikke dyreste - ende opnået så stor succes, at det samlede salg af Beoplay-udstyr er på nippet til at overhale den klassiske B&O-forretning med tungere lydudstyr som avancerede højttalere og så TV-produktionen.

»Vi regner med, at et større salg vil blive hjulpet på vej af B&O Play, som trækker nye kunder ind i vores butikker. Vi har en fast kundebase til B&O-produkter men ønsker at få flere ind. Her bruger vil Beoplay til at trække dem ind. De fysiske butikker er stadig dér, hvor vi sælger mest, og vores plan er naturligvis at vokse,« siger TV-direktøren.

Torsdag

Et par højttalere til 200.000 kroner oveni...

Han ønsker ikke at oplyse, hvor stor en del af B&Os salg der kommer fra Danmark.

»Danmark, Storbritannien og Tyskland er nøglemarkeder, og Europa er langt det største marked. Vi har meget få butikker i USA, men vi ser på Asien og USA i nævnte rækkefølge,« siger José Barreiro-López.

TV-skærmen på det nye Eclipse-TV er produceret hos LG i Sydkorea og Polen, mens lyddelene i det kommer fra B&Os nu frasolgte fabrik i Tjekkiet, som fortsat producerer til Struer-virksomheden. Alle elementer fragtes til Danmark, og når en kunde køber fjernsynet og vælger, hvilken beklædning den brede stribe af indbyggede højttalere under skærmen skal have, køres alle delene ud til kunden, hvor de samles af en tekniker og stilles op.

Selv om priserne på B&O-produkter er høje, køber kunderne faktisk mere B&O, når de først er i gang.

»40-50 procent af TV-køberne køber også højttalere. Det er et meget højt tal,« understreger José Barreiro-López.

Det er prisen også. Den nye Beolab 50-højttaler, som blev lanceret i begyndelsen af august og er vel en meter høj, koster 100.000 kroner - og man kan kun købe et sæt med to.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-E8
Her er B&O Plays nye, trådløse ørepropper, Beoplay E8, og den holder, som samtidig fungerer som oplader. Foto: Thomas Breinstrup

Trådløse ørepropper er Beoplays svar på Apples AirPods

Med LGs indtog er B&Os fjernsyn også blevet udstyret med LGs TV-styresystem, webOS. B&O har dog lagt sit eget design ind på den funktion, hvor TVet skal indstilles, ligesom hele brugerfladen på smart-TV-delen er gjort mindre farverig end hos LG.

B&O havde allerede inden den tætte samarbejdsaftale arbejdet sammen med LG. B&O leverede således et lydmodul, som kunne kobles på LGs 2016-toptelefon G5, så man i den kunne få en bedre lyd.

Eclipse-TVet er på samme måde opbygget i moduler. Dermed kan de enkelte dele og indbyggede teknologier »i princippet«, som TV-direktøren udtrykker det, skiftes ud og opdateres, hvis nye teknologier kommer på markedet. Skulle man få knaldet skærmen, vil den også for omkring 4.000 euro kunne skiftes til en ny.

B&O Play har på IFA-messen lanceret sine første trådløse hovedtelefoner. E8-ørepropperne til 2.300 kroner er seneste skud på stammen af hovedtelefoner, som har opnået stor popularitet blandt også danskerne. Her er der nemlig, som i resten af verden, interesse for at få bedre lyd, og tilsyneladende vil vi gerne betale lidt - men ikke meget - ekstra for at få lyd i ordentlig kvalitet.

E8-ørepropperne er ifølge Libor Matus, som er B&O Plays globale produktchef, flagskibet i samlingen. De kommer, efter at den amerikanske iPhone-producent Apple tidligere i år lancerede sine AirPod-ørepropper, som skubbede markedet for trådløse hovedtelefoner af god lydkvalitet fremad.

Berlingske dækker Europas største forbrugerelektronikmesse, IFA, i Berlin. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen