Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Smarte byer skal også have styr på sikkerheden

pix-Smart by
H.C. Andersens Boulevard på højre side af Københavns Rådhus og den mere stille Vester Voldgade parallelt bag rådhuset åbner 8. juni som det første, levende bylaboratorium for fremtidens smarte - eller intelligente - by. Arkivfoto: Ólafur Steinar Gestsson Foto:

Det første, levende bylaboratorium, hvor masser af målere samler data sammen for at gøre livet nemmere og bedre, åbner onsdag i København. Sikkerheden er i højsædet - og skal være det, for det kan give Danmark gode eksportmuligheder senere, mener både virksomheder, sikkerhedseksperter og politiker, der ikke ser privatlivshensyn som en hindring for vækst

To centrale gader i København bliver onsdag til det første, store, levende bylaboratorium for den intelligente by, hvor en række nye teknologier skal afprøves i praksis for at gøre alles liv nemmere og bedre - men hvor der samtidig skal være helt styr på, at ingen personlige data samles ind og kan misbruges.

»Nogen synes, at smarte byer og Tingenes Internet er noget *hypet*. Men halvdelen af de danske kommuner har lige nu defineret smarte by-projekter, og rigtigt mange tænker på, hvordan man kan gøre byer smartere og skabe værdi for borgere og erhvervsliv og skabe vækst, for det viser prognoserne, at der er økonomi i. Vi skal som telebranche være med til at tale om, hvad der sker, når teknologien er til stede overalt, og når alt pludselig er forbundet. Og udfordringerne med datasikkerhed og privatliv skal også tages op,« sagde Jakob Willer, direktør i telebranchens organisation Teleindustrien i Danmark, der på sin årsdag tirsdag fokuserede på netop smarte byer og Tingenes Internet.

Københavns Kommune har dedikeret en bid af den trafiktravle H.C. Andersens Boulevard og den parallelle Vester Voldgade til et levende bylaboratorium, Street Lab, hvor man fra i dag, onsdag, sammen med en række virksomheder vil teste en lang række teknologiske muligheder. Små sensorer opsat i lygtepælene skal indsamle oplysninger om luftkvaliteten, målere sættes i skraldespandene og melder sig, når de skal tømmes, der laves forsøg med intelligent udnyttelse af parkeringspladserne, og så vil turister gratis kunne koble sig trådløst på Internet via udstyr i lygtepælene i en time om dagen i området.

Samarbejde er vejen frem

»Udfordringerne for byerne er svære at løse uden at tage nye metoder i brug. Befolkningen vokser og bliver ældre, samtidig med at budgetterne skrumper. Derfor ser mange digitalisering, Tingenes Internet og smarte byer som en del af løsningen. Billige sensorer kan f.eks. måle på kloaker og veje, hvor regnen løber hen, så man kan planlægge byen efter det, og af al trafik i københavn skyldes 30 procent folk, der kører rundt og leder efter en parkeringsplads,« nævner Søren Nørgaard Madsen, TDCs strateg inden for smarte byer, som eksempler på, hvor teknologien kan bruges.

I finske Helsinki har man sparet 50 procent på kørslen ved at bruge intelligent affaldshåndtering, mens spanske Cordoba har sparet 42 procent, og britiske Nottingham har skåret antallet af kørsler rundt til skraldespandene ned fra 660 til 68 om ugen.

»Smarte byer er nødt til at blive til i partnerskaber mellem det offentlige og de private virksomheder. Ingen kan løse opgaven alene. F.eks. har vi den konkrete udfordring, at 40 procent af bygningerne er fredet, så man ikke må sætte udstyr op,« forklarer Søren Nørgaard Madsen.

Privatlivets fred er utroligt vigtigt

De nordiske lande ligger helt i front inden for Tingenes Internet, viser en international undersøgelse, som den svensk-finske telegigant Telia har fået lavet. Hvor der i 2014 i Norden var 45 millioner forbundne dimser og dingenoter - fraregnet mobiltelefoner -, som kan udveksle indsamlede data, vil der være 150 millioner i 2020.

»I Norden har vi en meget veludviklet infrastruktur og et meget højt uddannelsesniveau. Folk er ikke så teknologiforskrækkede, så længe de forstår, hvad »den sorte boks« gør,« siger Jens-Peter Meesenburg, direktør for Telias globale tjenester inden for Tingenes Internet.

Rådhus

Han understreger også, at »selv store spillere skal lave partnerskaber og samarbejde på tværs, når man laver smarte byer«. Og så skal datasikkerheden i højsædet, ligesom det skal sikres, at folk ved, når indsamlede data deles med andre, f.eks. forsikringsselskabet eller bilværkstedet, for at de selv kan opnå fordele - f.eks. at værkstedet ud fra bilens måledata kan se, at batteriet snart bør skiftes, inden det bliver et problem.

»Privatlivets fred er utroligt vigtigt her. Det kan være meget følsomt at dele data med nogen, og derfor skal man selv kunne vælge, hvem man deler data med, og når man vælger at slå muligheden fra, så fjernes ens data. Mange har dog ikke problemer med det, hvis bare de ved, hvilke data der bliver delt. En Telia-undersøgelse fra maj i år blandt 502 personer i Sverige viser, at omkring 40 procent ingen forbehold har, mens 37 procent ser nogle problemer, og 10 procent ser store problemer,« forklarer Jens-Peter Meesenburg.

kabelnet

Glad for, at lygtepælene ikke er onde

Derfor skal datasikkerhed og privatlivets fred tænkes ind i alle den slags løsninger helt fra begyndelsen - noget, som også Københavns Kommune har slået fast med syvtommersøm, da kommunen inviterede virksomhederne med i det nye bylaboratorium.

»Smarte byer skal gøre det mere værdifuldt og nemmere at være borger og samtidig sikre, at tingene sker så effektivt som muligt. Der er ingen tvivl om, at det åbner for fantastiske muligheder. Hvis man tænker privatlivshensyn ind fra starten, bliver det meget mindre bekosteligt, end hvis det skal gøres, når man først er i gang med tage løsningerne i brug. Det glæder mig rigtigt meget at se, at IT-sikkerhed og privatlivshensyn er væsentlige komponenter i alt det, som man sætter i gang nu, og at man tænker på, at brugerne selv kan ebstemme, om de vil være med eller ej. Vi skal tilrettelægge et dansk økosystem, som betyder, at man godt kan lave forretning men samtidig respekterer den individuelle borgers privatliv og ret til at træffe egne valg,« siger Christian Wernberg-Tougaard, medlem af bestyrelsen for Rådet for Digital Sikkerhed, som samler virksomheder, organisationer og offentlige institutioner.

24BUSnewyork.jpg

Han understreger, at »bare fordi man går forbi en lygtepæl, bliver min identitet ikke opsuget og misbrugt af den store, onde verden, så jeg begynder at modtage masser af spammails«.

Ingen hindring for vækst

Det er René Gade, IT-ordfører for Alternativet i Folketinget, helt enig i.

»Privatlivshensyn er ikke en hindring for vækst - men kræver selvfølgelig, at vi gør det rigtigt. Det er et kæmpe problem, at man hele tiden tænker på det som en konflikt. Det kræver bare budgetter og omstillingsparathed, indtil systemerne er bygget rigtigt op fra starten. Så kan det blive en kæmpe eksport for Danmark. Alle er jo enige om, at digitalisering giver vækst, og at der samtidig ikke er nogen gratis frokost: Når man giver data, får man også noget, ligesom på Facebook, som næsten alle bruger,« siger René Gade.

Han efterlyser derfor »ærlighed og åbenhed om IT og digitalisering«:

»Hvis man talte om forbedringer i stedet for effektiviseringer, når man taler om digitalisering, kunne man få mange flere med. Vi gider ikke at høre mere om effektivisering,« siger IT-ordføreren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen