Berlingske Business

Smart-TV har lemfældig omgang med brugerdata

pix-Smart-TV
Overskrift
De stadig større TV-skærme er oftest koblet på internetforbindelsen, så man kan bruge forskellige apps på dem til f.eks. at leje film. Men disse apps udgør en sikkerhedsrisiko, påviser tyske forskere. Foto: John MacDougall, AFP/Scanpix Foto:
 

Tyske forskere påviser, hvordan folks brugernavne og kodeord sendes ukrypteret over internetforbindelsen fra smart-TV-apparater.

BERLIN: Smart-TV-apparater har en lemfældig omgang med brugernes data og udgør en sikkerhedsrisiko.

Det konkluderer tyske forskere fra Ruhr-Universitetet i Bochum efter at have set på, hvad der egentlig foregår bag TV-skærmen, når man bruger smart-TV-funktionerne, hvor man kan have apps ganske som på mobiltelefoner og f.eks. tilgå Facebook eller forskellige filmtjenester via internetforbindelsen, som fjernsynet er koblet på.

Resultatet er ikke opløftende. Flere apps overfører brugeroplysninger og kodeord helt ukrypteret over internetforbindelsen, og dermed er de lette angrebsmål for hackere og andre spioner, skriver Neue Zürcher Zeitung.

pix-Flemming Møller Pedersen

Værst står det til hos Samsung, som er verdens største TV-producent. Fire af 16 undersøgte apps - heriblandt to af de meget store, nemlig Facebook og Ebay - består ikke en sikkerhedstest, hvor det hos den tyske elektronikproducent Grundig er tre af syv tilfælde. Det lykkedes sågar forskerne at få fingrene i logindoplysningerne på Samsungs såkaldt »Single sign-on«-funktion, altså selve grundadgangsnavn og kodeord. Derved kan en hacker overtage selve ens brugerkonto på både TVet og en eventuelt tilkoblet smartphone eller tavle-PC.

Til sammenligning er der kun en enkelt app, Watchever, på streamingboksen Apple-TV, som sender de personlige oplysninger af sted uden at beskytte dem.

Berlingske dækker IFA på www.b.dk/tech, www.business.dk/digital og i den trykte avis. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

pix-Walkman

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen