Berlingske Business
17:42

Små virksomheder bør ruste sig til e-handel

Hvis ikke de små virksomheder er oppe på dupperne og tør give sig i kast med e-handel, risikerer de at miste store

markedsandele i fremtiden. Med åbningen af Den Offentlige Indkøbsportal (www.doip.dk) i starten af januar forventes e-handelen

at stå over for det helt store gennembrud i de kommende år.


- Vi kan godt være bange for, at det går

de små virksomheders næser forbi, forklarer specialkonsulent Mikkel Hemmingsen fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi

og Udvikling. Han har været med til at udvikle Den Offentlige Indkøbsportal, der på sigt skal samle alle offentlige

indkøb via nettet, og han peger på, at de omkring 60 leverandører, der var med på Den Offentlige Indkøbsportal,

da den gik i luften i starten af måneden, primært var store landsdækkende leverandører.


- E-handelsparatheden

er ikke særlig høj i de mindre virksomheder, og det er et problem. For hvis ikke de er parate til at tage kampen op på

dette felt, så kommer de store buldrende, fortsætter han.



De små skal i gang

Hos Handelskammeret understreger

IT-politisk ansvarlig, Carlos Villaro Lassen, vigtigheden af, at også små leverandører kommer i gang med e-handel.


-

Hvis leverandørerne ikke kommer i gang, tager konkurrenterne det marked, påpeger Carlos Villaro Lassen.


Han opfordrer

virksomhederne til at lægge blødt ud.


- Hvis de i forvejen leverer til en kommune, som er med på Den Offentlige Indkøbsportal,

så begynd så småt at lade den aktivitet forgå elektronisk, siger Carlos Villaro Lassen.


Det offentlige

køber hvert år ind for 22 mia. kr. og i første omgang er det varegrupper for otte mia. kr., der er fundet egnet

til e-handel og vil blive udbudt på Den Offentlige Indkøbsportal.


I samfundet som helhed tegnede e-handel sig i

år 2000 i alt for en omsætning på 12 mia. kr.


I 2005 spås business-to-business markedet i alt at være

på 1.100 mia. kr. herhjemme, og hvis bare seks pct. af dette marked til den tid foregår via e-handel, vil det give en

årlig omsætning på 66 mia. kr.


For at understrege vigtigheden af, at også de små virksomheder kommer

med på e-handel, peger Mikkel Hemmingsen som eksempel på en lokal boghandel, der i årevis har leveret bøger

til den lokale kommune.


- Med Den Offentlige Indkøbsportal får kommunen nu mulighed for at købe bøgerne

elektronisk, f.eks. hos Bog & Ide. Det bliver derfor mere tydeligt nu, at de store kan give bedre rabatter, forklarer Mikkel Hemmingsen,

der dog tror på overlevelseschancer for den lokale boghandel.


- Nettet handler ikke kun om pris. Den lokale boghandel kan

stadig slå på service og nærhed i forhold til kommunen, men det er samtidig vigtigt, at boghandelen i fremtiden

også kan tilbyde kommunen at handle over nettet, fastslår Mikkel Hemmingsen.


Han peger desuden på, at det kan

skaffe nye kunder, hvis en virksomhed som f.eks. en boghandel kommer med på en e-handelsportal som den nyetablerede offentlige

portal.


For eksempel kan det tænkes, at andre kommuner end blot hjemkommunen får øjnene op for boghandelen,

hvis den er leveringsdygtig i de bøger, som kommunerne efterspørger.


Samtidig har det offentlige de senere år

generelt arbejdet målrettet på at centralisere sine indkøb, og det er ifølge Carlos Villaro Lassen fra Handelskammeret

også noget man skal være opmærksom på i de små virksomheder.


- Ved at komme med på Den Offentlige

Indkøbsportal har virksomhederne mulighed for at bevare markedsandele over for en offentlig sektor, der bliver frækkere

i sin indkøbspolitik, fastslår Carlos Villaro Lassen.



Simpelt at bruge

Langt hovedparten af den eksisterende

e-handel foregår direkte mellem leverandør/ sælger og køber. Et af de største problemer ved denne

form er at få de forskellige e-handelssystemer til at spille sammen. Et problem som afskrækker især de mindre virksomhed.


Men

med e-markedspladser som den nye offentlige indkøbsportal, IBX og gatetrade.net, er dette problem elimineret. Her er tale om

virtuelle handelspladser, som både køber og sælger kan koble sig op på udelukkende ved hjælp af en

almindelig internetbrowser som Microsofts Explorer eller Netscape. Og dette er netop en fordel for mindre virksomheder, der derfor ikke

skal spekulere i, om deres software er kompatibelt med køberens.


- Mange mindre virksomheder kommer i fremtiden til at

lave e-handel via portaler, spår Carlos Villaro Lassen.


At gøre det så simpelt som muligt at deltage har været

en meget vigtig forudsætning for Videnskabsministeriet i udviklingen af Den Offentlige Indkøbsportal.


- Mere e-handel

skal ikke betyde, at de små kobles fra, og at vi risikerer monopoler på mange ting. Den Offentlige Indkøbsportal

er derfor målrettet de små, såvel på sælger- som på indkøbersiden, understreger Mikkel Hemmingsen.


Det

betyder blandt andet også en omvendt rabatform, hvor de leverandører, der har handel for under 100.000 kr. om året

på portalen, får en større rabat på transaktionsgebyret end dem, der har handel over 100.000 kr.


Men

e-handel er dog ikke det rene fryd og gammen. Især har det givet mange virksomheder grå hår i hovedet, når

de har skulle lægge deres varenumre ind i systemerne.


- Mange af vores medlemmer har været frustrerede over, at de

har måtte taste eksempelvis 10.000 varenumre ind op til fem gange, fordi det har skullet passe til købernes forskellige

systemer, forklarer Carlos Villaro Lassen fra Handelskammeret.


På en portal som Den Offentlige Indkøbsportal skal

ens varenumre også tastes ind, før man som virksomhed kan komme i gang. Men når oplysningerne er inde i systemet,

kan de ses af alle potentielle kunder, uanset hvilke typer software de har.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen