Berlingske Business
15:34Amerikanske markeder åbner med små plusser

Sløvt erhvervsliv kommer ud af mobildvalen

21BBMit-guide2-Lasse-Dams#2.jpg
Overblik: Lasse Damsøs firma har udviklet software, så de ansatte nemt kan overvåge et parkeringshus via smartphone. Foto: Martin Dam Kristensen.

Privatlivet har boet på smartphones og tablet gennem flere år, mens arbejdslivet stadig bor i computeren. Danske virksomheder har indtil videre ikke udnyttet det mobile potentiale, men 2014 bliver et vendepunkt, spår eksperter.

Det kommunale parkeringshus nær åen i Aarhus har fået et strejf af sydeuropæisk karneval. De lysegrå betonvægge og de farverige betonpiller, der adskiller parkeringsbåsene fra hinanden, overstråles nu af hver sin lampe i én af tre farver:

Rød, hvis båsen er optaget. Grøn, hvis den er ledig. Og gul kan bruges sådan lidt ad hoc.

Båsenes status sendes også til parkeringsvagterne, som ved nogle ganske få klik kan danne sig et overblik over parkeringshuset.

Det er den danske ingeniørvirksomhed CIM Electronics A/S, der har udviklet softwaren, så man kan få overblik over systemet fra en browser. Parkeringshuset i Aarhus hører med sine lidt over 100 pladser til i miniput-enden af huse, som systemet er installeret i. Flagskibet for CIM er Johns Hopkins University i Baltimore, hvor omkring 2.500 pladser overvåges af systemet. Så kan pedeller gennem deres smartphones danne sig et overblik over, hvor de kan gøre rent og renovere, og universitethospitalets travle læger kan med et tryk på en skærm hurtigt finde en ledig plads.

»Det er hovedsageligt den slags forespørgsler, vi får,« siger Lasse Damsø, der er managing director i CIM Electronics. »Løsninger, så en lille arbejdsstyrke kan dække et stort område. Det kan også være i landbruget, hvor landmanden ude i marken gennem sin smartphone kan klimaregulere stalden eller se, hvis der mangler foder til dyrene.«

CIM Electronics er et af de efterhånden mange foretagender, der laver mobile løsninger til erhvervslivet. Flere undersøgelser har vist, at der er et ganske betragteligt effektiviseringspotentiale i at gå den mobile vej, men et hurtigt kig på omsætningen i Apples App Store viser, at det er forbrugerprodukter som f.eks. spil og medier, der sælger – og altså ikke erhvervsløsninger. Virksomheder har, som de komplekse enheder mange af dem er, ikke omstillet sig til den mobile virkelighed i samme grad som private forbrugere. Og Danmark er ingen undtagelse.

»Der er meget snak og noget mindre handling,« siger Lasse Damsø.

Tablets og i særdeleshed smartphones har været en del af den almindelige forbrugers hverdag i lang tid. Arbejdskalenderen er kørt ind på smartphone. Det samme er kontakterne, og man kan lynhurtigt svare på sine kollegers mails, mens junior trækker i flyverdragten, eller man står på løbebåndet i fitness-centeret.

Men for de flestes vedkommende stopper forretnings-interaktionen også der.

Det blev bekræfter i november 2013, hvor Epinion lavede en undersøgelse for Microsoft Danmark, der viste, at mere end hver tredje medarbejder udelukkende brugte deres arbejds-tablet til private gøremål. Den tendens afspejler sig også i salget på App Store.

»Størstedelen af salget er spil og underholdning. Der er ikke ret meget salg fra erhvervsrettede apps, og det har i høj grad noget at gøre med, at de har manglet,« siger Anders Elbak, der er research manager ved analysehuset IDC.

»Visse udviklere har haft svært ved at indstille sig på, at at markedet for alvor flytter sig væk fra computeren. Men omvendt har mange virksomheder også kun taget små skridt, for mange vil skulle ændre nogle interne processer, og det gør man ikke fra den ene dag til den anden. Så der er flere grunde til, hvorfor det ikke er gået hurtigere.«

Det begynder dog så småt at komme, forklarer han. Såvel virksomheder som udviklere har fokus på det mobile område, og flere leverandører af systemer til kunde- og økonomihåndtering har udviklet mobile løsninger. Det er mest såkaldte »front-end«-programmer, der lader medarbejderen i marken se ERP-systemets facade. Men hvis de dybereliggende funktioner skal graves frem, så skal computeren klappes op.

»Det bliver nogle punktløsninger. Du får ikke fuld kontrol over dit SAP-system på iPad. Det tror jeg ikke, det er velegnet til. Det kan være moduler til bogføring eller indrapportering, men en tablet eller smartphone har ikke processorkraften til de store kørsler i økonomisystemet,« siger Anders Elbak.

Anders Elbaks udlægning kan man nikke genkendende til ude hos producenterne af de mobile løsninger. Ingen af de aktører, som Berlingske Business Magasin har talt med, tror på, at de tunge opgaver fra systemerne til kunde- eller økonomihåndtering rykker over på tablet lige med det første. Og efterspørgslen fra erhvervslivet går også på simple produkter.

»Det er produktivitet, man skal gå efter. Hvis du sidder som den store indkøber, så vil det stadig foregå over computeren,« siger Alexander Schadow, der er business group lead for Microsofts Dynamics-linje. »Nogle af de apps, vi selv har introduceret i markedet, har der været stor interesse for. Vi har flyttet salgsprocesser, rejseafregning og tidsregistrering ud på mobilen. Alle de ting, der lige så godt kan ske på farten. Dem får vi mange henvendelser om.«

Og tingene går stærkt, fortæller Alexander Schadow. På bare et år er efterspørgslen steget markant, og den har skiftet karakter.

»De simple forespørgsler har vi fået i et års tid, men vi kan mærke, at det tager fart nu. Jeg vil sige, at modenheden har fået et kraftigt skub opad inden for det seneste års tid,« siger han.

Samme modenhed oplever man også hos Microsofts nordiske konkurrent Visma.

»Der er et stort opbrud i gang. For første gang i min tid i IT-branchen ser jeg, at hardwaren er mere udviklet end softwaren. Og det er kommet til et punkt, hvor man kan begynde at lave seriøs forretningsudvikling på det,« siger Kennet Kusk, der er teknisk evangelist hos softwarefirmaet Visma. »Jeg sagde for nogle år siden, at 2014 ville blive det år, hvor skiftet mod mobil rigtigt tager fart, og det tror jeg stadig.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen