Berlingske Business
17:40Det sker tirsdag: Sidste store bankregnskaber

Sløret trækkes af den sorte spøgelseslastbil

pix-Lastbil
Her kommer den, Teslas nye, eldrevne lastbil, som afsløres torsdag aften. Foto: Elon Musks Instagram

Elbilproducenten Tesla lancerer torsdag aften sin første eldrevne lastbil og gør intet for at dæmpe forventningerne.

»Den vil blæse hjernen ud af kraniet og ind i en anden dimension.«

Tesla-topchef Elon Musk lægger ikke låg på forventningerne forud for præsentationen torsdag aften, dansk tid, af elbilproducentens første eldrevne lastbil.

Den 46-årige iværksætter, som i dag ifølge det amerikanske magasin Forbes er god for 19,5 milliarder dollar og således er verdens 80.-rigeste mand, arbejder på at udvide Teslas arbejdsområde fra biler og solceller, ligesom der arbejdes på selvkørende biler. Hans mål er at »fremme verdens overgang til vedvarende energi«.

Et opslag delt af Elon Musk (@elonmusk) den

Svært at tjene penge på lastbiler

Elon Musk har lovet, at Teslas hidtil største køretøj vil køre som en sportsbil og kunne slå sine dieselosende konkurrenter.

US-POLITICS-SPACE

Hidtil har Tesla haft succes med sine designede - og dyre - elektriske biler, som mange har valgt frem for tilsvarende designede og dyre konkurrerende mærker, selv om Tesla stadig slås med at kunne levere varerne til tiden. Den nyeste Model 3 er flere måneder forsinket, og forsinkelserne koster Tesla dyrt: en milliard dollar i kvartalet.

Men med indtoget på lastvognsmarkedet er det andre ting, der er i fokus, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Her anskaffer man sig lastbiler for at tjene penge, og det er svært at tjene store penge på lastbiler. Til gengæld er markedet stort. Alene i Nordamerika bliver der hvert år solgt lastbiler til tung last for omkring 30 milliarder dollar, svarende til 250.000 nye lastbiler.

Batteriet koster ... som en lastbil

Den mest almindelige lastvogn koster i USA omkring 100.000 dollar, og er der sovekabine i, skal man af med 150.000 dollar. Hvor stor Teslas lastbil bliver, og hvad den vil koste, står stadig uvist.

Tesla har arbejdet på lastvognen i to år. I spidsen har stået Jerome Guillen, som kom til Tesla fra Daimler, og som tidligere har stået for Tesla Model S. Tesla har ikke selv præsenteret detaljer om den nye lastbil, men nyhedsbureauet Reuters skrev i august, at den skal kunne køre 200-300 miles - 320-480 kilometer.

03BUSelon-musk-111001.jpg

Ifølge Bloomberg er batteriet den dyreste enkeltdel af en elektrisk lastbil, og det kan ifølge eksperter let i sig selv løbe op i en pris på 100.000 dollar. Dertil kommer så selve lastvognen, som så til gengæld er væsentligt billigere i brug end traditionelle lastvogne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen