Berlingske Business

Sløjt IT-salg behøver ikke at være så dårligt

hardware
Hvor hardwaresalget i 2014 gik 0,7 procent tilbage til 22,3 milliarder kroner, falder det i år med 4,7 procent og til næste år med 5,1 procent, lyder prognosen. Foto:

Den danske IT-branche må i 2015 forvente den laveste vækst i flere år, fordi hardwaresalget styrtdykker. Til gengæld sikrer digitalisering og omstilling til nye IT-tider fremgang for det, som Danmark er god til at udvikle og levere: software.

Et dykkende salg af mobiltelefoner, tavle-PCer og PCer er årsag til udsigten til den laveste vækst i den danske IT-branche i flere år. Men det behøver ikke at være så skidt endda for Danmark.

I 2013 voksede det danske IT-marked samlet med 1,8 procent, og i 2014 blev der lagt yderligere 1,6 procent oveni. Men i 2015 skal man kun forvente en fremgang på 0,6 procent og i 2016 kun 0,5 procent, viser det kvartalsvise IT-barometer, som analyse-huset IDC udarbejder for brancheforeningen IT-Branchen.

»Efter finanskrisen oplevede også IT-branchen et ordentligt fald i 2009-2010 på hardwaremarkedet, som siden kæmpede sig tilbage, men nu er interessen for tavlecomputere mættet, og skiftet fra almindelige mobiltelefoner til smartphones er fuldendt, og der er ikke længere samme behov for at skifte ud. Samtidig giver de mange billigere telefoner et prispres, og selv om PC-markedet har klaret sig ganske udmærket i 2014, er der også her et markant prispres. Og der kommer mere i den stil, når den nye Windows 10 kommer,« siger analysechef hos IDC, Anders Elbak.

16BUSdigital-ces.jpg

Også salget af servere falder. Til gengæld køber virksomheder lidt kraftigere udstyr, men benytter også anledningen til at konsolidere og virtualisere, hvor man i stedet for egne fysiske servere lejer sig ind og med hjælp fra software udnytter serverkapaciteten endnu bedre.

Flere fordele ved fald

»Værdien af IT ligger ikke længere i hardware men i software. Siden 2013 har udviklingen med cloud computing (brug af nettjenester og netlager, red.) og den øgede mobilitet drevet udviklingen. Mange af de gamle systemer kunne ikke håndtere det, så det har enten krævet store udviklingsomkostninger, eller at man har skiftet gamle systemer ud med noget tidssvarende,« forklarer Anders Elbak.

Hvor hardwaresalget i 2014 gik 0,7 procent tilbage til 22,3 milliarder kroner, falder det i år med 4,7 procent og til næste år med 5,1 procent, lyder prognosen. Omvendt steg softwaresalget sidste år med 4,2 procent til 17,5 milliarder kroner og vil i år stige med yderligere 5,2 procent og i 2016 med 5,1 procent. Markedet for IT-tjenester og -servicer voksede i 2014 med 2,0 procent til 35,8 milliarder kroner og vil gøre det igen i år og med 1,6 procent i 2016.

pix-Android Auto

Anders Elbak mener, at man som IT-virksomhed skal vænne sig til lavere vækstrater end i guldårene op til finanskrisen.

»Der er ingen grund til at fortvivle. Nogle producenter og forhandlere sælger måske færre produkter, men for branchen som helhed er en samlet vækst på 0,6 procent ikke et problem. En procents vækst af et samlet IT-marked i Danmark på omkring 76 milliarder kroner er dog alligevel noget, så væksten er fortsat rimelig. Og prisfaldet på teknologi sikrer jo, at både virksomheder og private får muligheder for at bruge mere teknologi, hvilket giver gevinster og fordele for Danmark som helhed,« siger analysechefen, som også slår fast, at en stabil vækst er bedre end de svingende væksttal for fem-seks år siden.

Det digitale guld venter

Desuden er der stadig mulighed for, at nichevirksomheder de rigtige steder sagtens kan vokse med tocifrede rater.

I IT-Branchen, som er Danmarks største brancheforening for IT- og televirksomheder med cirka 320 medlemmer, er administrerende direktør Birgitte Hass da også positiv.

»Vi har taget fat på det digitale guld. Vi har haft gyldent guld, sort guld og nu digitalt guld. Det specielle er, at Danmark har råstofferne: Data, IT-modenhed og – langt hen ad vejen – stærke uddannelser, selv om nogle af dem er lovligt smalle. Vi har alle muligheder for at komme derudad, og det er de rigtige steder, der er vækst,« siger hun.

Bang & Olufsen sælger ikke så meget som forventet

Hun er ikke overrasket over tilbagegangen på hardwaresiden, eftersom Danmark langt hurtigere har taget tavle-PCer og smartphonetelefoner til sig.

»Det vigtige er at kigge på IT-servicer. Her ligger vor styrkeposition. Den offentlige digitalisering skal videre frem. Nu skal regeringens vækstplan eksekveres, der skal vækst i digitaliseringen af dansk erhvervsliv, og vi skal have flere partnerskaber, så der kommer gang i hjulene, uanset om det er i transport- eller detailbranchen, så vi flytter os. Vi har alle muligheder, men den, der tøver, taber, så det gælder om at køre på. Heldigvis er der vilje og lyst, for nu er vi for alvor nået til målstregen: Nu skal tingene ske og udmøntes med større hastighed,« siger Birgitte Hass.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen