Berlingske Business

Skype lukker i Sverige

pix-Skype
Microsoft, som købte det dansk-svenske internettelefoniprogram Skype i 2011, lukker nu også sit kontor i Sverige. Arkivfoto: Franz-Peter Tschauner, EPA/Scanpix Foto:

120 ansatte mister jobbet hos det Microsoft-ejede internettelefoniselskab et halvt år, efter at også London-kontoret lukkede.

Skype lukker sin virksomhed i Sverige, og alle 120 ansatte på kontoret i Stockholm er blevet varslet om, at de mister deres job.

Det skriver det svenske dagblad Dagens Industri.

Skype, som gennem mange år har været verdens største leverandør af udlandstelefoni, er et kommunikationsprogram, som på en PC eller en mobiltelefon anvender internetforbindelsen, hvorved man kan ringe til andre Skype-brugere verden over uden omkostninger, ligesom man kan ringe til almindelige telefonnumre til nedsat pris. Man kan også lave videosamtaler mellem en eller flere Skype-brugere.

Også kontoret i London er lukket

Det var danske Janus Friis og svenske Niklas Zennström, som i 2003 med hjælp fra estiske programmører opfandt Skype, som de siden solgte - to gange: først til internetauktionshuset eBay i 2005, siden i 2011 til softwaregiganten Microsoft, der betalte 8,5 milliarder dollars for det. Det var det hidtil største Microsoft-opkøb.

Ifølge Dagens Industri omsatte Skype i Sverige i 2016 for 265 millioner svenske kroner med et overskud på 31 millioner kroner.

I september 2016 lukkede Microsoft Skypes kontor i London og fyrede 400 ansatte. Lukningerne sker, fordi Microsoft ønsker at begrænse antallet af geografiske positioner og samle udviklingen.

Microsoft lover at bistå de ansatte med hjælp og om muligt tilbyde andre jobmuligheder. Hvor i verden det skulle være, står dog ikke klart.

pix-YouTube

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen