Berlingske Business

Skuffelse over optagetal på IT-uddannelser

Trods en fremgang på 11 pct. er Dansk Industri skuffet over optagetallet på IT-uddannelserne. Kun hver tredje af dem, der har søgt, er kommet ind på det ønskede studie.

I morges har 1.350 unge fået besked om, at de er optaget på en it-uddannelse. Det er en stigning på 11 procent i forhold til sidste år. Men tallet kunne være langt højere, idet ansøgertallet ligger på 4.000.

Tal fra universiteterne viser, at op til 30 procent flere har søgt ind på et it-uddannelse i år. Derfor er det skuffende, at stigningen i optaget kun er på 11 pct., mener Dansk Industri.

»Vi havde svært ved at få armene ned, da vi så ansøgertallet for en lille måned siden. Selv om en stigning på 11 pct. er flot, er det dog beskedent i forhold til ansøgningsmængden. Ganske vist var der nulvækst i optaget sidste år, men i 2007 oplevede vi en stigning på hele 20 pct. Det viser, at interessen og potentialet for flere it-specialister absolut er til stede hos de unge, og det skal vi udnytte,« siger direktør Tom Togsverd fra DI ITEK.

Her lyder budskabet, at der er behov for en større fleksibilitet hos de danske uddannelses-institutioner, så man kan sikre sig, at der bliver uddannet den arbejdskraft, der er behov for.

»Det kan godt være, at universiteterne har indrettet sig med faste antal hold og holdstørrelser, men når interessen fra de unge er så enorm, som tilfældet er i år, kunne man godt ønske sig en større fleksibilitet. Vi har jo taxameter-styring, så det enkelte universitet kunne jo godt udvide holdstørrelser eller dublere planlagte hold, uden at skulle spørge videnskabsministeriet først. Det er i hvert fald ærgerligt, at 2-3.000 unge, der har søgt ind på en it-uddannelse skal modtage et afslag og dermed snydes for en spændende karriere inden for itek-erhvervet,« siger Tom Togsverd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen