Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Skatteeksperter undrer sig: Netflix-chefer rammer hele tiden bonusmål lige i øjet

pix-Netflix-fjernbetjening
Direktørerne i Netflix rammer med overraskende præcision de bonusmål, som er sat op for dem. Arkivfoto: Mike Blake, Reuters/Scanpix Foto:

Skatteeksperter og investorer studser over, hvordan streamingtjenestens direktører altid når præcis de opstillede mål for deres bonus, som kan trækkes fra i skat.

Netflix er ikke alene god til at score nye kunder. Direktørerne i verdens største streamingtjeneste formår nærmest at ramme plet på deres bonusmål, og det får investorer og skatteeksperter til at spekulere i, om der er fusk med i spillet, så Netflix kan trække bonussen fra i skat.

Det skriver den britiske finansavis Financial Times, som har gennemgået, hvordan beskeden forskel der er mellem de mål for indtægter, som Netflix stiller op, og den faktiske omsætning.

Dette udløser bonus til direktionen, og det kan trækkes fra i skat i USA, hvis ellers »udkommet er tilstrækkeligt uvist«.

Lige i øjet syv af otte gange

I syv af otte kvartaler, siden bonussen blev indgørt i begyndelsen af 2015, har Netflix' produktdirektør Neil Hunt, internationale udviklingsdirektør Greg Peters og indholdsdirektør Ted Sarandos ramt præcis den omsætning, som var målsætningen, viser indberetninger til den amerikanske børs, som Financial Times har gennemgået. På intet tidspunkt har målsætningen ligget højere end det faktiske salg, og kun i et kvartal har salget ligget en procent anderledes end forventningerne til det.

Dermed har de tre kunnet hæve 18,73 millioner dollars af de 18,75 millioner, som de var stillet i udsigt for 2016, hvor Netflix' salg endte med at blive 12 millioner dollars større end forventet.

Professor i skatteret ved Temple Universiity, Steven Balsam, siger til avisen, at Netflix ser ud til at have »valgt en målsætning, som er meget let at forudsige«.

pix-Facebook-TV

Netflix: Abonnementsordning gør det mindre foranderligt

Netflix fastholder, at der ikke er tale om »en given konklusion«.

»For at ramme målet kræver det en indsats og ledelsesevner hos topcheferne. Det er også til gavn for virksomheden, eftersom vi modtager en skattenedsættelse,« oplyser Netflix til avisen og understreger, at abonnementsstrukturen betyder, at indtægterne er »grundlæggende mindre foranderlige end ved andre forretningsmodeller«.

Netflix har netop offentliggjort sit regnskab for 2. kvartal. Her var omsætningen på 2,78 milliarder dollars, heraf de 1,16 milliarder uden for USA, og overskuddet endte på 65 millioner dollars.

Netflix har nu 103,9 millioner seere, heraf betaler de 99 millioner for abonnementet, og af dem bor 48,7 millioner uden for USA.

pix-Streaming

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen