Berlingske Business

Skandaleramte Toshiba vil stadig sælge PCer

pix-Toshiba
Toshiba, som blandt andet producerer fladskærms-TV og PCer, vil ikke sælge PC-produktionen fra som led i den økonomiske genopretning, fastslår en talsmand. Arkivfoto: Shohei Miyano, Reuters/Scanpix Foto:

Den japanske elektronikgigant, som døjer med en regnskabsskandale, afviser at være ved at sælge sin PC-produktion fra.

Toshiba vil fortsætte med at producere PCer.

Det fastslår en talsmand for den japanske teknologigigant, efter at avisen Sankei havde skrevet, at Toshiba påtænkte at indstille PC-produktionen som led i oprydningen efter finansskandalen, som har hærget selskabet gennem længere tid.

Toshiba

Sankei skrev, at Toshiba, Fujitsu og Vaio - Sonys frasolgte PC-produktion - var i forhandlinger om at slå deres PC-forretninger sammen. Toshiba skulle overdrage produktionen af sit Dynabook-mærke til Fujitsu og Vaio og fokusere på design og udvikling, så omkostningerne kunne bringes ned, blandt andet ved at sælge PC-fabrikken i Hangzhou i Kina, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Pyntede på regnskaber for 12,5 mia. kr.

Ifølge Japan Times var målet at nå en aftale inden udgangen af marts og dermed af det forskudte regnskabsår. Et samarbejde skulle være med til at vippe kinesiske Lenovo af pinden som størst på det japanske PC-marked. Lenovo er verdens største PC-producent. De tre sidder tilsammen på 30,2 procent af det japanske PC-marked mod Lenovos 27,7 procent, viser tal fra tænketanken MM Research Institute i Tokyo.

JAPAN-ELECTRONICS-TOSHIBA-EARNINGS

Toshiba døjer med efterdønningerne af en større skandale om regnskabsfusk. Over syv år var der blevet pyntet på indtjeningen for 12,5 milliarder kroner. Flere topchefer og halvdelen af bestyrelsen har måttet forlade virksomheden, der producerer alt fra atomkraftreaktorer og computerchips til medicinsk udstyr og forbrugerelektronik.

Toshiba har 200.000 ansatte på verdensplan.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen