Berlingske Business

Sitecore-chef vil ikke slippe livsværket

aaa
Michael Seifert Foto:

Trods stor millionfortjeneste fortsætter stifterne af den danske softwaresucces Sitecore, fordi de som datanørder mener, at de har fat i det mest spændende område, der kan tænkes.

»Det væsentlige er ikke, hvad vi har fået ud af det – så havde vi nok solgt det hele. Det er den daglige kamp og det at vinde, der trækker, og da alle vi stiftere er dataloger, kan man næsten ikke finde noget mere spændende område end netop spændingen mellem kommunikation, marketing, data og kunstig intelligens.«

Sådan siger Michael Seifert, medstifter af og administrerende direktør for den danske IT-komet Sitecore, efter at han og de andre medstiftere fredag morgen hævede et pænt, trecifret millionbeløb, da den svenske kapitalfond EQT købte den tidligere amerikanske storinvestor ud og selv overtog aktiemajoriteten i Sitecore.

»Jeg behøver ikke at gå på arbejde – men jeg kan godt lide det og fortsætter. Målet er at fortsætte den høje vækst, som vi har haft, hvilket naturligvis bliver sværere og sværere år for år og på et tidspunkt må stoppe. Men der er højt til loftet og masser af muligheder. EQT er som skandinavisk selskab for os et utroligt godt match og kommer med den viden og de kompetencer, der skal til, for at bringe virksomheden videre til næste kapitel. Det giver også fleksibilitet i forhold til f.eks. opkøb eller strategiske tiltag,« forklarer Michael Seifert.

Han vil ikke nærmere ind på, hvor meget stifterne fortsat ejer, ud over »en betydelig aktiepost«.

»Men at Sitecore nu er en milliard euro værd, signalerer, at vi er i den globale superliga,« siger han.

Store ekspansionsplaner

Sitecore skal både udvide til nye markeder, tage større markedsandele på eksisterende markeder, udvide produktudbuddet og vinde både større og mindre virksomheder end de nuværende omkring 4.600 kunder.

Michael Seifert ser frem til samarbejdet med de nye skandinaviske storejere.

»Jeg er helt sikker på, at virksomhedskulturperspektivet bliver anderledes og er et meget bedre match. Men mange kunder tror stadig, at vi er enten amerikanske eller engelske, så her betyder det at være dansk knap så meget,« siger Michael Seifert og tilføjer, at den hidtidige storaktionær, Technology Crossover Ventures (TCV), »har ladet os køre forretningen«, siden investeringsfonden købte sig ind i december 2011.

Michael Seifert har iværksætteriet i blodet. Hans forældre blev tidligt skilt, og faderen flyttede til Californien i USA og grundlagde flere iværksættervirskomheder. Michael Seifert selv tilbragte alle ferierne i San Francisco og lærte at programmere som 11-årig. Som 12-årig begyndte han at reparere cykler for folk, og som 16-årig etablerede han sin første danske virksomhed, hvor han importerede og solgte IT-udstyr på Fyn, hvor han voksede op. Mens han gik på IT-Universitetet i København, var han med til at udvikle en forgænger til det kendte computerspil »World of Warcraft«.

Efter nogle år på Berkeley-universitetet i San Francisco vendte han tilbage til Danmark og startede sammen med kolleger og venner Sitecore, der i 2004 åbnede i USA og dermed for alvor fik fart på.

Han fik selv den fornemste hædersbevisning i IT-verdenen i Danmark, IT-Prisen, i 2013 for sit arbejde med firmaet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen