Berlingske Business

Simcorp havde god afslutning på 2014

simcorp
Foto:

2014 var på mange måder at betegne som en tur i rutsjebanen for Simcorp, som dog sluttede tilfredsstillende af. Nogenlunde sådan betegner Simcorps administrerende direktør Klaus Holse udviklingen i sit brev til aktionærerne i Simcorps nye årsregnskabet.

Efter to nedjusteringer i løbet af en måneds tid i november og december kom Simcorp med en opjustering i starten af januar, som blev indfriet.

Omsætningen steg med godt 7 pct. til 241,1 mio. euro fra 225,1 mio. euro sidste år, og nettoresultatet voksede til 41,6 mio. euro fra 39,3 mio. euro. Driftsresultatet EBIT blev desuden forbedret til 57,3 mio. euro fra 54,2 mio. euro. EBIT-marginen landede dermed på 23,8 pct.

For 2015 venter softwarehuset en omsætningsvækst på 5-10 pct. målt i lokal valuta og en overskudsgrad (EBIT-margin) på 23-26 pct. Valutamedvind ventes at lægge ekstra 3 pct.point til salgsvæksten målt i danske kr., mens den rapporterede EBIT-margin vil blive forbedret med 1 pct.point.

»Simcorp går ind i 2015 med sikkerhed for en omsætning på 168,8 mio. euro - en stigning på 11,8 mio. euro i forhold til indgangen til 2014,« skriver selskabet, hvis direktør Klaus Holse også sætter næsen op efter en bedring på det nordamerikanske marked.

Efter en række udfordringer sidder en ny ledelse klar til at eksekvere, og Simcorp venter "salgsvækst sent i 2015, tidligt i 2016", oplyser Klaus Holse.

På generalforsamlingen vil Simcorp udbetale et udbytte på 4,50 kr. per aktie for regnskabsåret 2014, fremgår det af selskabets årsregnskab mandag eftermiddag.

Det svarer til samlet 24,7 mio. euro og er ifølge Simcorp selv en stigning på 12,5 pct. fra udbyttet i 2013.

Samtidig venter selskabet at fortsætte sine aktietilbagekøb, og i 2015 sigter Simcorp efter tilbagekøb på samlet 20 mio. euro. I første halvår har Simcorp til hensigt at købe egne aktier for 10 mio. euro.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen