Berlingske Business

Simcorp direktør: Derfor bugner vores ordrebøger

simcorp
Klaus Holse, administrerende direktør i SimCorp. Foto:

Ordrebøgerne hos softwareproducenten Simcorp bugner. Det vidner regnskabet for andet kvartal, som selskabet fremlagde tirsdag, om. Der er fremgang over hele linjen, og selskabet opjusterer forventningerne.

Det flotte regnskab skyldes især, at softwareproducenten har landet fire store kunder, fortæller selskabets direktør. Det drejer sig om den franske forsikringsgigant Axa, et mindre fransk forsikringsselskab, en engelsk asset manager og en tysk bank.

Simcorp har en kundemålgruppe, som består af de 1200 største investment manegers i verden. Det er vel at mærke 1200 virksomheder, der har mere end 100 mia. kr. at investere med.

- Det er en ret lille kundegruppe. Men ind til videre har vi knap 200 kunder og mangler dermed omkring 1000, siger Klaus Holse, administrerende direktør i Simcorp, til Ritzau Finans.

Simcorps ordreindgang lød i andet kvartal på 17,9 mio. euro, hvilket var en fremgang på hele 149 pct. i forhold til samme periode året før. Trods ordresuccesen har Simcorp dog også udfordringer på den front.

- Det, der er den største udfordring for os, er, at det er store kunder. Derfor kan det tage noget tid for dem at træffe beslutninger. Kontrakter skal typisk godkendes af mange forskellige udvalg, som for eksempel it-udvalg. Det kan være en udfordring for os at forudsige, om de træffer en beslutning i denne måned eller om et halvt år. Det giver udsving i vores forretning, forklarer Klaus Holse.

Det er et langt stykke af vejen, de produkter, Simcorp sælger i forvejen, selskabet har succes med.

NETFLIX-RESULTS

- Vi har over de seneste år brugt mange ressourcer på at udvikle det produkt, der henvender sig til portefølje-managers. Det er noget af det, der begynder at drive de nye sager. Der er to ting, man taler om i de miljøer, hvor vi bevæger os. Det ene er front office. Det andet er det, man kalder eye ball investment book of records, som går på tværs af alle de aktiver, man måtte have, forklarer Klaus Holse.

Ifølge direktøren bliver eye ball investment book of records stadig vigtigere i takt med, at finansbankerne bliver stadigt mere regulerede og bedt om at foretage analyser på tværs af alle deres porteføljer.

- Det er svært, hvis du ikke har det i ét system. Vi er så dygtige eller heldige, at det er det, vi har lavet i 20 år. På den måde er vi godt placeret i markedet - kombineret med den meget store investering, vi har foretaget i vores front office, vurderer Klaus Holse.

Der er tre markeder, hvor Simcorp har en relativ lav markedsandel og vælger at satse fremover. Det drejer sig om Nordamerika, Storbritannien og Frankrig - hvor det altså er lykkes at lande kontrakter i to af dem inden for det seneste kvartal.

- Der satser vi lidt ekstra og investerer lidt ekstra, slår Klaus Holse fast.

FILE GERMANY MICROSOFT RESULTS

Selskabet har dog ikke sat tal på, hvor mange nye kunder softwareproducenten skal hive ind fremover.

- Det, der er vigtigt for os, er, at vi vinder markedsandele, så længe de er inde i gruppen af 1200, påpeger direktøren.

Strategisk har Simcorp fem elementer for at fastholde de tykke ordrebøder. Det drejer sig om fokus på vækstmarkederne, videreudvikling af front office-løsningen, at kunne håndtere at investorerne i stigende grad begynder at foretage såkaldte alternative investeringer i eksempelvis ejendomme, infrastruktur eller musikrettigheder, at Simcorp i stigende grad skal kunne levere sine systemer i cloud eller som service og slutteligt at kunne tiltrække de største talenter.

Noget af det, der adskiller Simcorp fra sine konkurrenter, er selskabets fokus på udvikling.

It-virksomheden KMD fyrer 120 ansatte

- Vores forretningsstrategi går ud på innovation og at investere i vores produkt. Vi vil gerne have det bedste produkt i markedet. Derfor bruger vi mere end 20 pct. af vores omsætning om året på innovation. Det er ret væsentligt. Vores konkurrenter bruger typisk omkring under 10 pct., fortæller Klaus Holse.

Dermed har Simcorp en relativ stor udviklingsafdeling og bruger da også mere end 50 mio. euro på research og udvikling.

- Det vil vi holde fast i. Vi tror, at markedet fortsat vil være delt mellem dem, der driver kraftig research, ligesom os, og de andre, som på sigt vil blive mindre og mindre relevante, mener Klaus Holse.

Simcorp stiger onsdag middag med 8,7 pct. til 318,50 kr.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen