Berlingske Business

Simcorp: Abonnementsmodel bag rekordstor ordrebog

holse
ARKIV FOTO. Adm. direktør Klaus Holse, Simcorp. Foto:

Softwareselskabet Simcorp kunne ved udgangen af første halvår notere sig den fedeste ordrebog i selskabets historie.

Det er der en god forklaring på, lyder det fra selskabets administrerende direktør, Klaus Holse, der venter, at ordrebogen vil fortsætte med at vokse i det kommende år.

»For det første har vi naturligvis fået nogle ordrer, for det er jo forudsætningen. Derudover har vi lavet et skifte fra at få pengene med det samme til, at kunderne i stedet lejer det - eller køber det på abonnement. Hvor vi før fik 2 mio. euro up front for et produkt, der løb over fem år, får vi nu 400.000 euro om året,« siger Simcorp-chefen til Ritzau Finans.

»Det betyder, at den del af ordresummen, der endnu ikke er kommet ind og er bogført som omsætning, ryger i ordrebogen i stedet,« fortsætter Klaus Holse.

simcorp

Simcorp lavede ændringen fra den traditionelle tilgang til den nye abonnementsbaserede ordning ved indgangen til 2016, og på lidt længere sigt er det meningen, at den model skal tage helt over.

Og faktisk er det også forventningen, at det vil øge indtjeningen, selv om priserne ligger på samme niveau.

»Det er den model, som kunderne efterhånden køber software gennem. Eksempelvis køber vi jo også Office på abonnementsbaserede vilkår nu, hvor man før gik ned i Fona og købte pakken på en cd. Det er den vej, bevægelsen går. Derudover er det faktisk mere profitabelt på lang sigt at have det på den måde,« siger Klaus Holse.

»I det omfang, at kunderne bliver ved med at have vores software - og det gør de typisk - er det mere profitabelt for os. Før fik vi eksempelvis 2 mio. euro up front for fem år og 400.000 euro om året for service. Nu får vi 800.000 euro om året i alle fem år, men i år seks ville det førhen blot have været 400.000 euro i service, og der får vi nu fortsat 800.000 euro,« uddyber Simcorp-chefen.

Simcorps ordrebog var ved udgangen af første halvår på 32,4 mio. euro mod 29,2 mio. euro ved udgangen af første halvår 2015.

Simcorp

RAMMER OGSÅ REGNSKABSTAL

Selv om den nye abonnementsbaserede model umiddelbart gøre gode ting for ordrebeholdningen og også - efter planen - vil sikre bedre indtjening på sigt, rammer den på den korte bane resultatopgørelsen.

Det gør den, fordi Simcorp ikke længere får de samme betalinger for en ny ordre up front, men til gengæld stadig har de samme salgsomkostninger ved ordrerne, som skal afholdes med det samme.

»De salgsomkostninger, som vi nu har, har vi uanset hvad. Så når vi får pengene ind senere men samtidig betaler omkostningerne, så bliver resultaterne lavere. Det har vi også allerede varslet i starten af året,« siger Klaus Holse.

SimCorp

Simcorp realiserede i første halvår en omsætning på 68,5 mio. euro mod 68,0 mio. euro i første halvår 2015, mens driftsresultatet (EBIT) faldt til 13,7 mio. euro fra 16,7 mio. euro.

Bundlinjen gav et nettooverskud på 10,1 mio. euro - et fald fra et plus på 12,6 mio. euro på den post et år tidligere.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen