Berlingske Business
14:43Europæisk indeks sniger sig lige præcis i grønt

»Silicon Valby« skal forvandles til en milliardforretning

02BUSFolden-Lund-2.jpg
Nordisk Films er i gang med ombygning af de gamle scenebygninger i Valby til digitalt væksthus. Her ses digital direktør Christian Folden Lund vise rundt i byggeriet.

Nordisk Film samler nu sine digitale forretninger i et nyt væksthus med det formål at skabe en opstartskultur i filmgiganten og opdyrke nye forretningsområder til en milliardomsætning.

»Man skal vågne om morgenen med ild i maven og have lyst til at gøre noget stort.«

Det er opskriften, der skal drive Nordisk Films nye, store digitale og teknologiske satsning frem til at blive en milliardforretning - dobbelt så stor som i dag - når det, som med et glimt i øjet beskrives som »Silicon Valby«, står klar til februar på den historiske filmgrund i netop Valby i udkanten af København.

Her viser filmgigantens digitale direktør, Christian Folden Lund, rundt i byggerodet, hvoraf et digitalt væksthus, som samler Nordisk Films digitale forretninger under navnet NF Direct med små 100 medarbejdere i Danmark, er ved at blive gjort klar i den bygning med scene 6, som tidligere har været brugt til at bygge kulisser til film- og TV-serier.

Billetlugen.dk, som sælger billetter til biografer og begivenheder, er allerede nabo til den snart igen svenskrøde bygning, hvor Nordisk Films streamingtjenester Min Bio og Dansk Filmskat og den store gaveforretning i Gavekortet.dk og Goodtimes-gaveboksene får til huse.

»Jeg tror, at vi ved at samle folk fra to steder på Vesterbro og tre herude i filmbyen kan bestøve hinanden og udnytte den fordel, det er at være en del af en stor koncern. Medieforretninger gennemgår i disse år store forandringer og digitaliseres på alle fronter. Det er vigtigt at få etableret nye, digitale forretninger for at kunne vokse, og fordi der er behov for nyt, da nogle af de gamle forretningsområder ændres. Det skal ske via opkøb og ved selv at bygge noget nyt – og begge dele er vigtige. Nordisk Film er en del af Egmont-koncernen, så der er råd til at købe sig en position,« siger Christian Folden Lund.

dvca

Han har de seneste treethalvt år arbejdet på at bygge den digitale forretning op, som på visse områder trækker på resten af filmkoncernen, der i Danmark også har en landsdækkende distribution af DVD-film og står for salget af Sonys populære spillekonsol, Playstation, i Danmark. I dag er den mindste del af NF Directs forretning to streamingtjenester – den et par år gamle Min Bio for danske, norske, svenske og finske børn og Dansk Filmskat fra februar i år med de gode, gamle, danske film. Begge kan nu bruges på enhver internetforbindelse, men Nordisk Film giver en måneds Min Bio-abonnement med, når der sælges biografbilletter til børneforestillingerne, og TDC-koncernen har indlagt Dansk Filmskat i sin TV- og filmtjeneste.

21BUSToke-Kruse#2.jpg

Kino.dk var filmgigantens første digitale billetbutik, som nu er suppleret med købet af Billetlugen.dk og i Norge med pendanten Filmweb, som Egmont ejer 64 procent af. Også her er det oprindelige koncept nu udvidet til andre områder. I sidste uge begyndte man at sælge billetter til Stockholms opera, og Frontrow, der sælger billetter til interne arrangementer, f.eks. i virksomheder, er også blevet etableret.

»Den største forretning lige nu er gaveforretningen. I november 2014 åbnede vi bokskonceptet Goodtimes i 350 butikker, og i år vil vi til jul nå ud i langt flere butikker. Danskerne bruger flere og flere penge på at give gaver, og vi vil gerne finde ud af, hvad man kan give – og hvordan. For hvordan giver man den digitale gave på en spændende måde under juletræet?« spørger Christian Folden Lund.

merete

Det kommende, digitale væksthus på Nordisk Film-grunden på Mosedalsvej, hvor stifter Ole Olsen i 1906 lavede Danmarks første film, skal kaste gode ideer af sig til stor forretning.

»Målsætningen er at lave en ny, stor digital forretning. Det er vigtigt, at det er stort. Det er ikke en forsknings- og udviklingsafdeling, vi etablerer. Vi ønsker en substantiel forretning, som kan udvide eller erstatte noget andet. Lige nu har vi fem-seks initiativer i gang og en omsætning nær en halv milliard kroner i Norden. Man kunne gå i gang på en masse små områder, men vi vil satse på endnu et par områder – og et af dem skal blive noget stort,« fastslår den digitale direktør.

Han sidder med i Egmonts fire mand store, digitale direktion på tværs af koncernen.

»Vi har en meget stor grad af frihed og dermed ikke et ret afgrænset område, som vi kan arbejde på – men selvfølgelig skal det koordineres i Egmont. Der er grænser, men det starter ikke med grænser. Hvis flere ting lykkes, er vi med til at transformere den gamle isbjørn,« siger Christian Folden Lund med henvisning til Nordisk Films ikoniske logo.

Klar til nye opkøb

Han er klar til at gå på indkøb ude i byen for at få forretningen til at vokse.

»Hvis vi skal fordoble omsætningen, skal vi selvfølgelig foretage flere opkøb – men vi har ikke et eksakt tidspunkt for, hvornår vi skal nå en milliard kroner. Til gengæld har vi opkøbsprojekter og projekter til organisk vækst liggende. Men vi er nødt til at være lige så skarpe som alle de andre, der også satser på det digitale område. Vi er nødt til at bruge nogle af de samme teknikker som manden i garagen, men samtidig kan vi tilføre de aktiver, som den store virksomhed bag os har,« siger Christian Folden Lund.

Han understreger, at NF Direct ikke går efter virksomheder i den meget tidlige opstartsfase.

»Vi vil hellere købe virksomheder af en vis størrelse, som vi kan accelerere væksten i. Hver forretning fungerer for sig med det fulde ansvar for egen bundlinie og udvikling. Vi siger til de forretningsansvarlige, at det er deres forretning, og hvis de ikke bliver store, så lukker vi dem igen,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen