Berlingske Business
17:42

Sidste krampetrækning før danskerne dropper traditionelt TV

pix-Streaming
Flere og flere danskere vælger en mindre TV-pakke, blandt andet fordi de kombinerer med nogle af de mange gratis og betalte streamingtjenester, hvor man ser fjernsyn, film og TV-serier over internetforbindelsen på sin telefon, tavle-PC, PC eller sit smart-TV. Boxer er endnu den eneste, der leverer helt frit valg af TV-kanaler, og det har nu 100.000 valgt. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Boxer runder en milepæl med 100.000 fritvalgkunder og får mange unge ind, der dropper TV-pakkerne. Positivt, siger Forbrugerrådet Tænk. En TV-ekspert mener, at det er de sidste krampetrækninger, før danskerne helt skærer forbindelsen over til de traditionelle TV-udbydere. Om tre år har streaming overtaget.

Danmarks tredjestørste TV-leverandør, Boxer, nåede i sidste uge en milepæl ved at runde 100.000 kunder, som helt selv bestemmer, hvilke TV-kanaler de ønsker at se. Men en TV-ekspert siger, at der er tale om de sidste krampetrækninger for de klassiske TV-leverancer, for stadig flere får øjnene op for i stedet selv at sammensætte deres underholdning ved at bruge streamingtjenester.

pix-Fjernsyn

»Vi har rundet 100.000 kunder, der selv har valgt deres TV-kanaler. Det er beviset på, at det frie TV-valg giver mening - i hvert fald for disse seere. Hvis nogen har behov for 20-30 kanaler, skal de selvfølgelig stadig hellere købe den store pakke. Boxers kunder var i september 2015 markant ældre end befolkningen som helhed og boede langt oftere i udkanten end befolkningen som helhed. De nye kunder er markant yngre og bor i langt højere grad i København - faktisk er der sket mere end en fordoble på begge dele. I stigende grad kommer de fra kabel-TV-leverandører, og da stort set alle i København er YouSee-kunder, har vi slået en sprække i det,« siger en tilfreds Ulf Lund, administrerende direktør for Boxer, til Berlingske.

Meget forskellige valg - men yngre kunder

Boxer, der ejes af den svenske stat, er ansvarlig for, at alle i Danmark via en antenne gratis kan modtage DRs kanaler. Derudover sælger Boxer både TV-pakker og TV-kanaler i løs vægt til antenne-TV-modtagerne og har lige nu lidt over 300.000 kunder.

»Folk vælger ekstremt forskelligt. Der er ingen klar tendens. Det er også et ekstremt forskelligt antal kanaler - fra en til ni. Så jeg er ikke i tvivl om, at frit valg er kommet for at blive, også på TV-markedet, selv om mobiliteten på TV er meget mindre end på f.eks. mobilmarkedet,« siger Ulf Lund.

Han tror, at der går lang tid, før konkurrenterne tilbyder ægte frit valg.

»YouSee har valgt en struktur, så man er tvunget til at tage 23 kanaler, før man får frit valg. Stofa gør tilsvarende. At ændre det vil være så stor en forandring af deres forretningsmodel, at jeg har svært ved at forestille mig, at de vil gøre det,« siger Ulf Lund, der selv har en fortid som udviklings- og senest mediedirektør i TDC-koncernen, inden han 1. august 2015 overtog fjernbetjeningen i Boxer.

pix-TV

Den store pakke koster nu 530 kroner hver måned

Danmarks største TV-udbyder er det TDC-ejede YouSee, efterfulgt af Stofa (ejet af Sydenergi/SE). Begge leverer kabel-TV. Så følger Boxer med antenne-TV, elselskabernes Waoo med fiberkabler, Viasat (ejet af MTG) og Canal Digital (ejet af Telenor) med satellit.

TDC-koncernen havde ved udgangen af juni 1.390.000 private TV-kunder, 5.000 flere end for et år siden. Men tallet dækker blandt andet over, at TDC har hentet en af Danmarks største antenneforeninger i Hjørring med godt 20.000 husstande som ny kunde. Dermed er mange individuelle kunder samtidig forsvundet. Siden marts i år er der da også sagt farvel til 6.000 TV-kunder samlet set i TDC. 31 procent af alle TDCs TV-kunder har nu kun den lille TV-pakke.

Den store TV-pakke er hos mange udbydere nu oppe på at koste 529 kroner om måneden. Det skyldes frem for alt, at de mange sportskanaler skruer priserne op, og de er alle lagt i den store TV-pakke, fordi de trækker mange seere, men dermed kommer alle storpakkekunder til at betale det høje beløb, også selv om mange måske slet ikke er interesseret i sport.

pix-Ulf Lund

Forbrugerrådet: Det er blevet meget lettere at skifte

I Forbrugerrådet Tænk er cheføkonom Martin Salamon glad for, at Boxer tilsyneladende har fået hul på bylden.

»Det er positivt, at det frie TV-valg udnyttes, og at folk er opmærksomme på det. Der skulle gerne ske noget mere, nu hvor alle, der hidtil har været bundet af det TV-valg, som udlejere eller andelsforeningen har gjort, kan slippe fri. Vi skal dog nok gennem en modningsproces, hvor man opdager, at man faktisk kan skifte, og at det ikke er så kompliceret. For rigtigt mange er der penge at tjene,« siger Martin Salamon.

Han mener, at TV-udbyderne er »ret gode« til at fortælle, hvordan man skifter til dem fra konkurrenten.

»De vil gerne gøre det enkelt, når man først er interesseret. Og opsigelsestiden er forholdsvis kort. Når man indgår kontrakt med en udbyder, er man bundet i seks måneder, men derefter kan man med udgang af måneden plus en måned normalt sige op,« forklarer Martin Salamon.

Ekspert: De sidste krampetrækninger

Claus Bülow Christensen er TV-ekspert og har været med siden den spæde begyndelse med andet end almindeligt live-TV. I dag er han udviklingsdirektør i Zibra Digital Media Group, som er tilknyttet Global Connect-gruppen, og analyserer udviklingen.

»Det er en generel dominoeffekt. Folk skærer rigtigt meget ned og går fra stor til mindre TV-pakke men siger ikke op. Det betyder nedsat omsætning for TV-leverandørerne. Hver måned lægger danskerne 68,5 millioner kroner alene hos Netflix, som går fra de klassiske TV-abonnementer. Nogle seere gør helt op og ser DR gratis og forsyner sig så med, hvad de vil se, gennem streaming, især Netflix og HBO, men flere og flere har et forhold til også TV 2 Play, altså en meget stor grad af valgfrihed helt uden en TV-udbyder. Fritvalgspakkerne er derfor den sidste krampetrækning for TV-udbyderne. Det vil nok holde nogle år, men efter at især TV 2 Play er blevet så godt et produkt, og DR og TV 2 tilsammen udgør over 70 procent af al TV-sening i Danmark, kan en dansk forbruger helt opsige TV-abonnementet og gøre sig uafhængig,« fastslår han.

pix-YouSee

Han fremhæver Apples nye TV-boks som »yderst velfungerende« som TV-modtageboks for TV 2, TV 2 Play, Viaplay og DR som apps.

»Selv hvis man lægger abonnement på Netflix og HBO oveni, er det stadig billigere end den store TV-pakke, og der er stadig adgang til det store arkiv. Derfor mister det at abonnere på TV-kanaler langsomt mening, og hvis folk kan se, at de sparer penge, så stiger motivationen,« siger Claus Bülow Christensen.

Om tre år dominerer streaming

Undersøgelser viser, at omkring 2019 vil streaming i omfang overhale normal TV-sening.

»Og så går det stærkt! De tekniske udfordringer forsvinder hele tiden, og billedkvaliteten er i dag langt bedre på streaming end på gammeldags fjernsyn, hvor TV-stationerne sender i en billedkvalitet på 720 pixler, der er halvdelen af HD på 1.080 pixler. Netflix og HBO har fra starten kørt i fuld-HD, og Netflix er nu i gang med ultra-HD eller 4K. Med den nye HDR-billedforbedring står billederne fra streamingtjenesterne helt forrygende på TV-skærmen,« forklarer Claus Bülow Christensen.

Tal fra analysefirmaet Wilke viser, at omkring seks procent af danskerne lige nu helt har klippet kablerne til TV-udbyderne og klarer sig selv med streamingtjenester, og 36 procent overvejer at følge trop. 46 procent går i overvejelser om at skære ned på de TV-pakker, som de har i dag - det var 40 procent i 2015.

70 procent af danskerne ser lige nu såkaldt »flow-TV«, altså TV, når det sendes, mens 30 procent ser TV streamet over internetforbindelsen - direkte eller fra arkivet af optagede udsendelser. I 2017 vil kun 64 procent ifølge Wilke se flow-TV, mens 36 procent vil streame.

ENTERTAINMENT-INTERNET-FILM-TELEVISION-NETFLIX-EUROPE-FRANCE

64 procent fravælger kabelpakken, fordi der er for mange kanaler, som de aldrig ser. 37 procent mener, at der er for mange reklamer. 33 procent oplever for mange genudsendelser. Og 29 procent mener, at de får mere for pengene ved streaming.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen