Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

SF vil bruge 600 mio. på bedre internet

pix-Præstø
Det er ikke alle steder i landet, at man kan få ordentlige internet- og mobilforbindelser. Derfor skal der sættes flere penge af i statsbudgettet, så flere kan få hjælp, mener SF. Arkivfoto: Nils Meilvang, Scanpix Foto:

SF-formand Pia Olsen Dyhr vil have flere penge til at hjælpe danskere med dårlig forbindelse. Udmærket at øremærke pengene, siger Dansk Industri, som dog advarer om at stille så skrappe krav, at det bliver for dyrt at nå ud til flere.

SF vil sætte 600 millioner kroner ekstra af, så også danskere, der har problemer med at kunne få ordentlige internetforbindelser, kan få en økonomisk håndsrækning.

Det siger SF-formand Pia Olsen Dyhr til Avisen Danmark, der udgives af Jysk Fynske Medier.

»Hvis nettet ikke er stabilt, risikerer vi, at de små virksomheder i stedet flytter væk og skaber endnu større problemer for de små samfund, end de i forvejen kæmper med. Så er der pludselig endnu færre elever i klassen i den lokale folkeskole og endnu færre kunder hos den lokale købmand. Og samtidig mister lokalsamfundet en lille virksomhed, som måske kunne vokse sig større og gøre en kæmpe forskel ved at skabe nye arbejdspladser,« siger hun til avisen.

DI: God ide med øremærkning - men målrettet

De 600 millioner kroner skal tages af de penge, som teleselskaberne har betalt for at kunne leje radiofrekvenser til mobiltelefoni i Danmark. Den seneste såkaldte frekvensauktion i september 2016 indbragte statskassen over en milliard kroner, som TDC, Telia, Telenor og »3« betalte for at kunne beholde adgangen til mobilfrekvenserne.

SF vil om fornødent hæve priserne på frekvenser og stille endnu flere krav om dækning af bestemte geografiske områder, før frekvenserne sælges.

I Dansk Industris brancheorganisation for IT og tele, DI Digital, er fagleder Peder Søgaard-Pedersen glad for, at SF ønsker at øremærke frekvensbetalingerne til at få digitaliseret hele Danmark.

»Det skal dog være til områder, hvor der ikke kan rulles bredbånd ud på kommercielle vilkår. Det er vigtigt, at midler fra bredbåndspuljen bliver kanaliseret derhen, hvor de gør mest gavn,« siger han i en kommentar.

pix-Gravning

Pas på regningen

Han understreger samtidig, at det skal være efterspørgslen, som styrer kriterierne for at få tildelt penge, ligesom det skal være et krav, at pengene ikke kun går til en bestemt teknologi. Man kan få internetforbindelse over mobilnettet, fastnettet, kabel-TV-nettet og gennem fibernet.

»Det er desuden vigtigt, at man ikke hovedløst indfører dækningskrav, som vil gøre udrulningen af bredbånd meget dyrere,« siger Peder Søgaard-Pedersen og opfordrer til, at man allerførst evaluerer, hvilken effekt dækningskravene fra auktionen for et år siden har haft.

Dansk Erhverv, som er arbejdsgiverorganisation for en lang række erhverv, har også opfordret politikerne til at øremærke den milliard kroner, som kom ind sidste år, til at sikre internetdækning i områder, som i dag ikke har udsigt til ellers at kunne få ordentlig forbindelse, fordi det er for dyrt at etablere, når der sjældent er så mange kunder i området.

Dansk Erhverv ønsker også at bruge nogle af pengene til en mærkningsordning af mobiltelefoners antennekvalitet og til dækning af de udgifter, som tele- og internetselskaber får, hvis politikerne indfører øget logning - altså overvågning - af danskernes brug af tale og internet.

pix-Fiberkabler

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen