Berlingske Business

Selskab dropper afgift: Snak bare løs på mobilen i Tyrkiet

PFS Her er hyggedræberen i jul
Det kan være en dyr fornøjelse at bruge mobilen til samtaler og data, hvis man befinder sig i et land uden for EU, for eksempel Tyrkiet. Det skyldes den såkaldte roamingafgift, som er afskaffet i EU, men som stadig opkræves af mange selskaber udenfor EU. Scanpix/Jens Nørgaard Larsen/arkiv

Teleselskab sætter populært feriemål på listen over roamingfrie lande. Rettidig omhu, mener teleanalytiker.

Der er godt nyt for de tusindvis af danskere, der hvert år rejser til Tyrkiet for at slikke sol og mærke strandsand under fødderne.

Fra tirsdag kan de bruge deres medbragte mobiltelefoner i Tyrkiet uden at bekymre sig om, at en astronomisk telefonregning venter dem derhjemme.

I hvert fald hvis de er kunder hos teleselskabet 3. Selskabet udvider nemlig konceptet 3LikeHome til at omfatte Tyrkiet.

Landet bliver nummer 59 i rækken af lande, hvor selskabet ikke opkræver den særlige roamingafgift, der pålægges mobilsamtaler uden for EU.

»Når vi kigger på danskernes rejsevaner og ser på markedspotentialet, så har Tyrkiet i en længere periode stået ud som noget særligt,« siger David Elsass, direktør for privatmarkedet hos 3.

»Vi ved fra undersøgelser, at mere end 100.000 danskere rejser til Tyrkiet hvert år. Vi ved også, at der er en stor gruppe herboende danskere med tyrkiske rødder, som tager til Tyrkiet ret ofte, og som ser en fordel i ikke at betale for dataforbrug, når de er dernede,« siger han.

Sidste år trådte nye regler i kraft, der afskaffer roamingafgiften, når man som forbruger bruger sin mobiltelefon i EU-lande.

Når det gælder lande uden for EU, eksempelvis Tyrkiet, opkræver de fleste selskaber fortsat afgiften.

Det fører til, at forbrugerne i stor stil betaler overpriser for mobilsamtaler uden for EU, vurderer teleanalytiker Torben Rune fra selskabet Netplan A/S.

Han mener, at 3 viser vejen for de øvrige selskaber, når man sætter Tyrkiet på listen over roamingfrie lande.

»Det lyder som sød musik og noget, vi har gået og ventet på og tørstet efter - nemlig at teleselskaber af egen drift udvider det her, så det ikke kun skyldes, at man får tvunget EU-lovgivning ned over hovedet,« siger han.

Det handler også som selskab om at være lidt på forkant med udviklingen, vurderer Torben Rune.

»Teleselskaberne kan godt se ind i fremtiden og se, at efterhånden som priserne for at bruge mobilt bredbånd falder, så bliver incitamentet for forbrugeren større til at vælge den form for kommunikation også til tale, for eksempel via Skype eller Messenger.«

»Hvis man samtidig befinder sig i et land, hvor minuttaksterne er astronomiske, så er der faktisk ikke rigtig nogen god grund til at bruge telefonen med telefonnummer. Så kan man lige så godt bruge den som ip-telefon på nettet,« siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen