Berlingske Business

Schweizerkniven bliver til smartwatch

Schweizerkniv
Arkivfoto Foto:

Det schweiziske selskab Victorinox, som er kendt for det legendariske multiværktøj schweizerkniven, arbejder på et smartwatch, bekræfter topchef Carl Elsener.

Selvom Victorinox faktisk allerede er en stor producent af ure, er den schweiziske virkosmhed bedst kendt for de røde schweizerknive som rummer værktøj i alle afskygninger.

Nu erklærer Victorinox sig så klar til konkurrencen på markedet for smartwatches - et moderne digitalur, hvor man i de fleste udgaver kan læse mail, fotografere og bruge andre funktioner, der som ellers kendes fra telefonen. Det skriver Reuters.

Præcis hvad uret fra Victorinox får af funktioner og om det som andre modeller har brug for at være koblet op på en smartphone, melder Victorinox ikke noget om. Men topchef Carl Elsener bekræfter over for Reuters, at udviklingen er i gang.

»Vores koncept er noget, der nærmer sig et smartwatch,« lyder det. Men topchefen understreger, at man ikke går efter at sende en gadget på gaden, som lynhurtigt mister sin værdi. I stedet går man mere efter at skabe noget langtidsholdbart som et traditionelt armbåndsur.

»Vi vil gerne udvikle funktionerne i vores ure. På samme tid skal uret dog have en lang levetid sammenlignet med en telefon eller en computer,« siger Carl Elsener.

Rigtig mange producenter er for øjeblikket i gang med udviklingen af smarture. Det mest kendte er nok Apples, som kommer i handlen den 10. april - dog ikke i Danmark.

Apple Watch kommer i tre udgaver, der alle kræver, at man i forvejen har en iPhone 5 eller nyere, som uret trådløst kan kobles sammen med. Rundt regnet 300 millioner har sådan en telefon, men analytikerne tror, at kun en brøkdel af dem vil kaste sig over uret - i alle tilfælde lige nu.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen