Berlingske Business

SAS-direktør ville stoppe Telias køb i Spotify

pix-Mats Jansson
Den tidligere SAS-topchef Mats Jansson har rigeligt at se til, bl.a. som bestyrelsesformand for Delhaize, som er i gang med en fusion med Ahold-kæden. Han trådte for en uge siden ud af Telias bestyrelse. Arkivfoto: Dirk Waem, AFP/Belga/Scanpix Foto:

Tidligere SAS-topchef Mats Jansson har forladt telegigantens bestyrelse efter utilfredshed med opkøbet i musikstreamingtjenesten.

Den tidligere topchef i SAS, Mats Jansson, har forladt bestyrelsen i Nordens største teleselskab Telia i utilfredshed med Telias milliardinvestering i musikstreamingtjenesten Spotify.

»Hvis folk vil eje og tage finansielle risici i stedet for at samarbejde, må de tage ansvar for det. Det vil jeg afstå fra,« forklarer han sin beslutning over for det svenske dagblad Dagens Industri.

Officielt udtræder Mats Jansson af bestyrelsen på grund af tidsmangel, fordi han er bestyrelsesformand i andre selskaber.

pix-Telia-butik

Imod handelen

»Den indretning, som de fleste teleselskaber har, med at gå fra at være traditionel netværksvirksomhed til hysterisk at opbygge indhold kan man gøre på forskellige måder. Tag som eksempel, hvordan Telia købte sig ind ved den højeste vurdering i Spotify, som allerede var samarbejdspartner. Jeg var imod den handel,« siger Mats Jansson til avisen.

Telia købte sig i juni 2015 ind i Spotify, som er verdens største musikstreamingtjeneste og svensk, ved at overtage 1,4 procent af aktierne for 115 millioner dollars. Telia og Spotify havde da samarbejdet i fem år.

pix-Spotify-musik

Som følge af en bestikkelsessag i Usbekistan har Telia valgt at fokusere anderledes og er derfor ved at sælge hele sin forretning i Eurasien fra. Her arbejder Telia i ni lande.

Mats Jansson blev valgt ind i bestyrelsen i februar 2013 for netop at bistå med at få ryddet op efter bestikkelsessagen, som kostede store dele af den daværende Telia-ledelse og -bestyrelse deres poster.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen