Berlingske Business
08:28Burberrys salg skuffer analytikere

Sander afviser ligegyldighed

Sander afviser ligegyldighed - 1
Helge Sander skyder nu efter pressen, efter at hans ministerium som svar på kritikken har genfremsendt den samme, halvtomme ministerkalender som dokumentation. Foto:

Videnskabsministeriet skaber nu yderligere forvirring i sagen om Sanders manglende tele-interesse. Ministeriet fremlægger samme blanke kalender, som oprindeligt gav anledning til kritikken.

Selv om det burde være en smal sag, bliver det sværere og sværere at finde hoved og hale i sagen om videnskabsminister Helge Sanders (V) manglende interesse for teleindustrien. Mandag i denne uge kom det frem, at Helge Sander siden 2003 kun har holdt syv møder med teleindustrien, selv om netop teleområdet er et af de store områder i Helge Sanders portefølje som minister.

Oplysningen var fremkommet, efter at teleanalytiker John Strand havde bestilt aktindsigt i Helge Sanders kalender, men samtidig forsvarede Sander sig med, at kalenderen i praksis var fejlbehæftet og derfor ikke et udtryk for ministerens reelle interesse i området.

Derfor kontaktede Business.dk mandag Videnskabsministeriet for at få den fuldstændige og fejlfrie kalender. Men mandag eftermiddag modtog redaktionen en kopi af kalenderen, der var nøjagtigt identisk med den, John Strand oprindelig havde modtaget - og som kun rummede syv møder med teleindustrien.

Dokumentationen for at kalenderen er fejlbehæftet består altså i en identisk udgave af den samme kalender. Af den fremgår stadig, at Sander kun har holdt syv møder med teleindustrien siden 2003. Af aktindsigten i Helge Sanders møder med teleindustrien mangler 2004 helt - ensbetydende med, at ministeren ikke har holdt møder det år.

Skyder efter pressen
Sagen er kilden for Sander, fordi ministeren flere gange i sin ministertid er blevet kritiseret for at være passiv i forhold til teleindustrien, der ellers beskæftiger tusindvis af mennesker og omsætter for store milliardbeløb.

Samtidig er teleindustrien en af de få områder, der har samtlige voksne danskere som kunder. Ministeren har selv afvist kritikken og fremhævet, at Danmark er i top, hver gang internationale organisationer analyserer og sammenligner enkelte landes fremskridt på området.

I en skriftlig kommentar til business.dk vælger Helge Sander nu at rette skytset tilbage mod John Strand - og mod de journalister, der har beskrevet ministerens tomme kalender.

"Det er uforståeligt, hvorfor syv tilfældige møder med teleselskaber skal være afgørende for min kontakt til og interesse for telebranchen [...] Det er jo en forvrøvlet måde at opgøre min kontakt med telebranchen på. Den type møder udgør langt den lavest prioriterede informationskilde for mig som minister, hvilket den pågældende konsulent naturligvis godt ved. Men et par journalister har da fået en tom sensationsartikel," skriver Helge Sander sin mail.

Han fremhæver desuden, at kalenderen ikke er dækkende, fordi han også deltager i en række aktiviteter, der ikke umiddelbart fremgår af kalenderen. Det gælder blandt andet telefonsamtaler med telebranchen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen