Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Samsungs TV-designchef: Stadig muligt at skille sig ud

Billede
Samsungs designchef for TV, Yun-je Kang, har stor respekt for dansk og skandinavisk design. derfor har Samsung sendt mange designere til Skandinavien. Den nordiske inspiration er smeltet ind i produkterne og sælger rigtig godt.« (Foto: Ólafur Steinar Gestsson)

Skandinavisk design har hjulpet Samsung til TV-toppen og inspirerer fortsat designchefen for verdens største TV-producent, som godt kan lide B&Os nye produkter og foretrækker buede fjernsyn.

»Når vi laver noget nyt, følger de andre mærker efter. Alle TV-produkter er næsten ens, så det er meget svært at skille sig ud. Men der er stadig mange muligheder, samtidig med at teknologien udvikler sig.«

Yun-je Kang, der siden 2012 er designchef for TV hos verdens største TV-producent, sydkoreanske Samsung, ser hele tiden nye muligheder. For selv om de fleste vil mene, at en TV-fladskærm i dag nærmest udelukkende er en glasskærm uden kant, kan der konstant arbejdes med finesserne, materialerne, brugerfladen på skærmen og alle de funktioner, som kan lægges ind på den, når Samsung gerne ser TV-skærmen brugt som en slags styrepult for det smarte hjem.

»Lige nu er et meget vigtigt tidspunkt. Markedet vil ikke vokse for evigt, og alt for mange producerer TV-apparater. De fleste har TV i dag, derfor skal et TV give ny værdi. Der skal mere perspektiv i designet, for selv om teknologien naturligvis er vigtig i form af f.eks. en god opløsning, som får billedet til at se virkeligt ud, kan det ikke udelukkende klares af en god skærm. Teknologien kan ikke stå alene. Og skærmen er ikke blot et TV, men kan give en masse forskellige funktioner til huset, f.eks. afspille musik, vise billeder, være ur og ændre sin opsætning afhængigt af, hvordan man lige nu har det, ligesom TV bliver det værktøj, som forbinder alle teknologier, så folk selv kan vælge deres indhold fra f.eks. bokse som Apple TV. Det er desuden vigtigt at skabe harmoni mellem TVet og omgivelserne, som det står i,« siger Yun-je Kang til Berlingske.

pix-Fitbit

Buet design giver andre fordele

Tidligere forventede producenterne, at folk har deres TV i ti år, før de skifter. Nu er forventningen seks-syv år.

Selv om kun fire procent af alle solgte TV i Danmark er buede, og flere af de andre TV-producenter har droppet den slags, holder Samsung fast og producerer også buede­ ­computerskærme.

»Vi har både flade og buede TV. Det giver mulighed for at tænke over, hvad man ønsker sig derhjemme. Det kan jo stadig være meget æstetisk, at fjernsynet ikke kun er fladt. Jeg har selv et 65 tommer buet TV hjemme men også et 55 tommer fladt. Jeg bruger mest det buede, som er meget behageligt for øjnene,« siger Yun-je Kang, som lægger vægt på, at fjernsynet – fladt eller buet – skal være i ­harmoni med omgivelserne.

Derfor er alt tilbehøret væsentligt: Lydbarer, der sikrer den lydfylde, som de flade skærme ikke selv har plads til, løse højttalere, fjernsynets stander eller fod, materiale­valget, fjernbetjeningen og muligheden for at gemme ledninger bort skal tænkes med ind.

»TV-skærmene bliver større, hjulpet af den større opløsning, så man føler, at man f.eks. er med på sportsbanen. Skærm­størrelserne vil stadig vokse. I USA er de allerede på over 65 tommer, i Europa omkring de 55 tommer. I begyndelsen syntes folk, at de var alt for store, men så vænner man sig til dem og kan ikke gå tilbage til en mindre skærm. Det giver også en større oplevelse, for skærmen er som et vindue, der viser verden uden for det rum, som den hænger i,« siger Yun-je Kang.

FILE GERMANY ECONOMY NOKIA

Skandinavisk design inspirerer stadig

Det enkle, skandinaviske design har haft stor indflydelse på Samsungs succes som verdens største TV-producent, og Yun-je Kang bliver meget inspireret, når han møder danske designere.

»Dansk og skandinavisk design har stor indflydelse. I dag er skandinavisk design meget populært i Sydkorea. Min kone elsker f.eks. Hay (dansk boligdesign, red.). Jeg var første gang i Skandinavien for små ti år siden og følte, at designet var helt anderledes her. Alt var malet hvidt men mistede ikke varmen ved det. Hjemmene var ikke super­farverige men moderate i farvevalget, og stadig var det varmt. Derfor sendte vi mange designere til Skandinavien, og den skandinaviske mentalitet passer fint til den koreanske. Den skandinaviske designinspiration er smeltet ind i produkterne og sælger rigtigt godt. F.eks. laver vi til Skandinavien hvide TV, og de sælger fint,« siger Yun-je Kang.

Han kan godt lide B&Os nye design i Beoplay-serien.

pix-Smartphones

»Selvfølgelig kan jeg det som designer. Beoplay-produkterne er mere overkommelige at købe for almindelige forbrugere. Tidligere krævede det en stor indkomst at købe B&O, som kun få sydkoreanere kendte til. I dag kan unge let købe dem. Men det er svært for et elektronikfirma at blive i luksus- eller premiummarkedet. B&O arbejder sig nedad, men Samsung kan også lave meget fine produkter og arbejder sig opad. Vi ønsker ikke et lille marked som B&O. Vi ønsker et stort marked,« understreger ­designchefen, der har arbejdet i Samsung Electronics siden 1994.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen