Berlingske Business

Samsung vil presse Apple tilbage med rå kapitalkraft

pix-Samsung-TV
Samsung er også i Danmark det mest populære TV-mærke, men på mobilområdet napper Apple den sydkoreanske gigant i haserne. Derfor skal der nu investeres i at blive større. Arkivfoto: Paul J. Richards, Scanpix Foto:

Døren til den kæmpe pengetank åbnes for at vende den negative udvikling for verdens største mobil- og TV-producent.

Den sydkoreanske mobilgigant Samsung åbner nu døren til pengetanken og er klar til at foretage store opkøb for at sikre sig placeringen som verdens største mobilproducent.

For første gang i tre år faldt Samsung Electronics' overskud i 2014, samtidig med at amerikanske Apple presser Samsungs markedsandele. Men nu vil Samsung slå igen, og her kommer den 61,8 billioner won eller 365 millioner danske kroner store pengetank ind i billedet, fastslår Samsungs investorchef, Robert Yi.

»Vort primære mål er vækst. Vi har især fokus på samarbejder med og opkøb af selskaber, som vil passe godt til Samsungs nuværende forretninger, og vi tror på, at viden og erfaring, som efterhånden samles og vokser ud af sådanne aftaler, vil gøre større samarbejder og opkøb mulige fremover,« siger han i et interview med nyhedsbureauet Reuters.

Pres fra Apple og kinesiske mærker

Samsung har gennem de seneste to år købt 10 virksomheder op, hvilket er beskedent sammenholdt med andre internationale selskabers opkøb.

Samsung har siden 2012 været verdens største producent af mobiltelefoner overhovedet og ligeledes af smartphonetelefoner men er på det seneste blevet presset af navnlig billigere, kinesiske modeller og af Apples større salg. Samsung er også verdens største TV-producent.

Ifølge de seneste tal fra analysefirmaet IDC havde Samsung i Danmark på smartphoneområdet en markedsandel på 38 procent mod Apples 37 procent, hvorimod Apples salg af tavle-PCer udgjorde 50 procent mod Samsungs 17 procent.

Samsung agter også at øge investeringerne i at fastholde kunderne i Samsung-butikken, så de ikke skifter til andre mærker.

Samsung ventes om få uger at lancere sin nye toptelefon, Galaxy S6. Det sker lige op til åbningen i Barcelona i det nordøstlige Spanien af verdens største mobilmesse, Mobile World Congress.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen