Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Samsung tilbagekalder storsælgende smartphone over hele verden

Samsung
På et pressemøde i Seoul undskyldte chefen for Samsungs mobildivision, Koh Dong-jin, for tilbagekaldelsen af den nye flagskib fra Samsung.

På grund af eksplosionsfare tilbagekalder smartphoneproducenten Samsung sin nye model Galaxy Note 7 over hele verden. Lanceringen er udskudt i Danmark.

Danskere, der om kun en uge langt om længe endelig kunne se frem til at modtage den nye smartphone Galaxy Note 7 fra Samsung, kommer til at vente endnu længere.

Samsung meddeler fredag, at den allerede forlods storsælgende smartphone Galaxy Note 7, tilbagekaldes globalt. Det sker, efter at Samsung har modtaget informationer om, at telefonen bryder i brand under opladningen. Det betegnes af iagttagere allerede som et yderst alvorligt slag for den ellers succesfulde konkurrent til bl.a. Apple på smartphonemarkedet.

Det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap har tidligere rapporteret om fem tilfælde af, at Note 7 bryder i brand. Samsung siger, at selskabet kender til 35 tilfælde.

pix-Galaxy Note 7-præsentation

Telefonen blev kun for en måned siden præsenteret og efterspørgslen har været enorm.

Artiklen fortsætter under billedet
pix-Bjarke Ingels
Den danske toparkitekt Bjarke Ingels bruger sin Galaxy Note 7 til at tegne på i reklamen for Samsungs nye toptelefon. Foto: YouTube

Det er i sagens natur altid ærgerligt for enhver producent af forbrugsgoder, når produkterne svigter i den kaliber, men for Samsung gør det ekstra nas.

Der er nemlig tale om intet mindre end et flagskib af en telefon, der ikke kun skulle have glædet forbrugerne, men også lunet godt i Samsungs regnskskaber og bidraget til den fortsatte færd med at vriste mobildivisionen fri af en indtjeningskrise.

Det var det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap, der først begyndte at rapportere forlydender om problemer med de nye telefoner. Fredag rykkede Samsung selv hurtigt og resolut ud med nyheden.

På et pressemøde fredag i Seoul underskyldte chefen for Samsungs mobildivision, Koh Dong-jin, for problemet med batterierne. Her blev det endvidere ifølge det sydkoreanske nyhedsbureau Yonhap oplyst, at køberne af den nye telefon ville modtage en erstatningstelefon.

Galaxy Note 7 er det helt store slagnummer for Samsungs mobildivision i år i kampen mod bl.a. Apples iPhone.

Den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels, stifter af Bjarke Ingels Group, har bl.a. været med til at fremme interessen for telefonen. Sammen med medstifter af Indiegogo, Slava Rubin, er han med i en reklamefilm for Samsung-telefonen, hvor han sidder i en bil og tegner på skærmen, mens man ser flere af hans store projekter.

Salget af Samsungs nye toptelefon, Galaxy Note 7, har også allerede overgået alle forventninger.

»Forhåndsbestillingerne på Galaxy Note 7 har langt overgået vores forventninger, og derfor er datoen for, hvornår den kan købes på visse markeder, blevet justeret,« sagde en talsmand for Samsung til nyhedsbureauet Reuters for lidt over en uge siden.


Lanceringen i Danmark har således også været udskudt en del gange. Indtil nu på grund af leveringsproblemerne. Den seneste lanceringsdato var på fredag, men nu udskydes lanceringen til omkring 1. oktober, oplyser landechef for Samsung Danmark, Claus Holm:

»Vi har udskudt introduktionen og trækker alle telefoner retur for at tjekke hvert enkelt batteri – selv om der kun har været så få sager. Telefonen skulle have været lanceret i Danmark næste fredag, men nu bliver det omkring 1. oktober,« oplyser han til Berlingske fra Samsungs stand på den store elektronikmesse IFA i Berlin.

Det er ellers lige lykkedes for Samsungs mobildivision at komme på fode igen efter flere år med ringe indtjening. I fjor hjalp modellerne Galaxy S7 og S7 Edge med at nå et plus på bundlinjen, og Galaxy Note 7 skulle have været med til at bære den udvikling videre i efteråret.

Samsung skrev i sit seneste halvårs-regnskab, at selskabet forventer at fastholde salgsrytmen i det tredje kvartal med lanceringe af en »flagskibstelefon«. Få dage senere blev Galaxy Note 7 annonceret.

Aktieanalytiker Lee Seung Woo fra IBK Securities Co. i Seoul betegner det derfor som et hårdt slag for Samsung.

»Den uventede tilbagetrækning vil helt sikkert irritere køberne og de seneste begivenheder virker bekymrende,« siger han til nyhedstjenesten Bloomberg.

Han forventer allerede, at salget af de nye telefoner globalt vil faldet fra de ventede 14 millioner enheder til 12 millioner.

Samsung har dog alligevel allerede vundet en smule respekt ved at agere hurtigt. Da Apples smartphone model, iPhone 4, havde alvorlige antenneproblemer, gik der tre uger, før Apple fandt en løsning til de berørte brugere. Samsung handlede hurtigt.

»Samsung har valgt at forsvare sit ry og det Galaxy-brand med alle midler,« siger Kang Ho Park, der er aktieanalytiker hos Daishin Securities til Bloomberg.

Krigen på smartphonemarkedet er benhånd. Samsung er stadig den største producent målt på markedsandele, og den syudkoreanske producens markedsandel er ifølge tal fra analysehuset IDC vokset med 5,5 procent det seneste år, mens den er faldet 15 procent for Apple.

I den kommende uge – onsdag den 7. september – har Apple inviteret verdenspressen til en begivenhed i San Francisco. Her ventes det, at Apple vil præsentere sit nye våben i smarphonekapløbet: iPhone 7.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen