Berlingske Business
08:44Officielt: Nets' bestyrelse anbefaler at sige ja til købstilbud

Samsung tester smartur med Apples iPhone

pix-Gear S3 x 2
Samsung lancerede i denne uge sine to nye Gear S3-ure: Frontier-udgaven til venstre har indbygget SIM-kort og behøver derfor ikke en telefon, Classic-udgaven til højre kobles med Bluetooth til telefonen i lommen - og den skal snart også kunne være en iPhone. Foto: Thomas Breinstrup

Den sydkoreanske mobilgigants Gear-ure skal også kunne bruges sammen med ærkerivalens telefoner - så iPhone-brugere ikke køber Apples eget ur.

BERLIN: 2.000 sydkoreanere er i øjeblikket i gang med at teste Samsungs nye smartur Gear S3 op mod ærkerivalen Apples iPhone-telefoner, for den sydkoreanske elektronikgigant vil endog meget gerne stjæle flere urkunder fra Apple.

»Det er absolut vores mål at gøre det kompatibelt med også iOS (Apples mobilsoftware, red.),« fastslog Samsungs globalt ansvarlige for produktstyring, Richard Knight, efter lanceringen af Gear S3-urene, der er en anelse større end sidste års Gear S2-model for dermed at kunne få plads til et bedre batteri, der skal lades sjældnere op.

Han vil dog ikke svare på, hvornår Samsung er klar. Allerede tidligere i år annoncerede Samsung, at Gear-urene skulle kunne kobles trådløst sammen med Apple-telefoner og ikke blot med Android-telefoner som Samsungs egne, men endnu er gennembruddet ikke kommet.

pix-Kazuo Hirai

Samsung er verdens største mobilproducent. Stort set alle Samsungs telefoner bruger Android, der er Googles mobilsoftware, men Gear-urene anvender Samsungs egen Tizen-software, der minder om Android.

Urene er ikke blevet et hit

Smarturene har ikke fået det gennembrud, som elektronikproducenterne håbede på. I 2015 blev der på verdensplan ifølge analysehuset Gartner solgt 40,3 millioner styk, i år forventes et salg på 60,4 millioner og i 2017 på 66,3 millioner. Det svarer i år til en omsætning på 11,5 milliarder dollars, så markedet er alligevel interessant at være på.

pix-FES Watch U

Et smartur koster i Danmark fra omkring 2.700 kroner og opefter. Det er et digitalt ur, reelt en armbåndscomputer, der både har telefonfunktioner, rummer GPS til navigering, kan måle puls og søvn, kan tage billeder, kan vises indkomne SMS-tekstbeskeder m.m. Langt de fleste smarture er afhængige af at være koblet trådløst på mobiltelefonen, mens enkelte har eget SIM-kort, så de kan bruges - også til at besvare opkald på og selv ringe op - uden en telefon i nærheden.

Samsung var i april-juni verdens næststørste smarturproducent og solgte ifølge IDC 600.000 styk - en fremgang på 51 procent, hvor Apple omvendt gik 55 procent tilbage trods et salg af sine Apple Watch-ure på 1,6 millioner ure. Kinesiske Lenovo og sydkoreanske LG solgte hver 300.000 smarture i forårsmånederne, mens GPS-producenten Garmin indtager femtepladsen med et salg på 100.000 ure.

Berlingske dækker IFA 2016. Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

pix-Sony-Huawei

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen