Berlingske Business

Samsung slår Apple på smartphones i 2013

pix-samsung
Arkivfoto. Apple, der er verdens mest værdifulde elektronikvirksomhed vs. Samsung, der er mest værdifuld på de asiatiske vækstmarkeder. Foto:

Samsung forventes at styrke deres ledende position på markedet for salg af smartphones i 2013, mens Apple må nøjes med en andenplads.

Elektronikvirksomheden Samsung ventes at styrke sin position som førende på det globale marked for salg af smartphones i 2013 og komme endnu længere frem end Apple. Det skriver Reuters.

Samsung vurderes til at øge salget af smartphones med 35 procent i år og sælge mere end 290 mio. smartphones, mens Apples salg af smartphones ventes at ende på den anden side af 180 mio. i år, hvilket vil være en stigning på 33 procent i forhold til sidste år.

"Vi forventer, at Samsung styrker deres førerposition over for Apple i år, fordi de har en bredere og mere alsidig produktportefølje," siger Neil Mawston, adm. direktør i analysefirmaet Strategy Analytics, i en mail til Reuters.

INDONESIA-TELECOM-INTERNET-PORNOGRAPHY-BLACKBERRY-RIM

Hvis salget af smartphones fra de to elektronikgiganter vurderes korrekt, så vil Samsung nå op på en markedsandel på 33 procent fra det estimerede 31 procent sidste år, mens Apple vil stige til 21 procent fra 20 procent sidste år. Det vurderer analysefirmaet.

Amerikanske Apple, der er verdens mest værdifulde elektronikvirksomhed og sydkoreanske Samsung, der er mest værdifuld i Asien, er dominerende på det globale mobilmarked. På trods af, at Samsung også er leverandør til Apple, så kæmper de to indædt mod hinanden.

"Samsung breder sig mere og spiller på flere tangenter, og dette burde gøre det muligt for dem at skaffe større markedsandele end Apple - forudsat, at Apple ikke lancerer en iPhone Mini i år," lyder det fra Neil Mawston.

pix-Samsung

Brian J. White fra Topeka Capital Markets udgav forleden en rapport, der antydede, at Apple allerede i år kunne tænkes at lancere en mindre version af deres berømte iPhone. Den mindre smartphone skulle henvende sig til dem, der ikke har råd til at købe den nyeste version og hjælpe Apple med at trænge ind på markeder som Kina og Indien.

En eventuel iPhone Mini tror Neil Mawston fra analysefirmaer Strategy Analytics dog ikke på kommer fra Apples hånd i år. Men han forventer stærkt, at Apple inden for de næste tre år vil komme med en mindre og billigere version af deres storsælgende iPhone.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen